9 نکته مهم در خرید کفش/ عصرها کفش بخرید!

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران به ۹ نکته مهم در خرید کفش برای کودکان اشاره و توصیه کرد که کفش را در عصر یا شب بخریم زیرا بعد از ظهرها پا اندکی بزرگتر از صبح است.

به گزارش جهان مانا، ایرج عبداللهی این شایعه که بعدازظهرها پای انسان بزرگتر از صبح‌ها است را صحیح می‌داند و می‌گوید پای راست، اندکی از پای چپ بزرگتر است. 

رئیس انجمن فیزیوتراپی در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش استفاده از کفش استاندارد در سلامت اسکلتی و عضلانی بدن، خانواده‌ها چه نکاتی را در خرید کفش برای کودکان خود باید رعایت کنند؟؛ گفت:

چند نکته درباره خرید کفش بچه‌ها باید رعایت شود. نخست این که والدین همیشه سعی کنند کفش را بعدازظهر یا شب بخرند چون صبح‌ها که کودکان از خواب بیدار می‌شوند پای آنها یک مقدار کوچک‌تر است؛ البته پای بزرگترها هم همین طور است. هر چه به ظهر نزدیک می‌شویم فشار روی پا بیشتر و اندازه و سایز پا کمی بزرگتر می‌شود. جالب است بدانید که بعدازظهرها قد انسان حدود ۲ سانتی‌متر کوتاهتر از صبح است. اگر متری دقیق دارید می‌توانید این را بیازمایید.

دوم این که کفش را به اندازه پای بزرگتر تهیه کنند. معمولا بین پای راست و چپ از نظر سایز اختلاف کوچکی وجود دارد و پای راست کمی بزرگتر است.

سوم این که کفش باید اندازه پایتان باشد، نه کوچکتر نه بزرگتر. خیلی وقت‌ها فروشنده‌ها می‌گویند این کفش را بپوش، در پا جا باز می‌کند. بله درست است، کفش جا باز می‌کند اما به قیمت آسیب زدن به پا!

برخی خانواده‌ها به دلایل اقتصادی کفش کودکان را مثلا دو شماره بزرگتر می‌گیرند و می‌گویند بچه زود پایش بزرگتر می‌شود. این خوب نیست. اگر پای بچه داخل کفش بازی کند یعنی عقب و جلو برود به پای او فشار می‌آید و همین فشار، باعث بزرگ شدن بیش از حد و بدشکل شدن پایش می‌شود. کفش باید کاملا در پای کودک راحت باشد اما نباید بزرگتر یا کوچکتر از پایش باشد.

چهارمین نکته این است که پاشنه کفش باید بین ۲ تا ۳ سانتی متر باشد.

پنجمین موضوع این که کفش باید کاملا صاف نباشد. یعنی قوسی ملایم در کف کفش باشد چرا که اغلب بچه‌ها مقداری صافی در کف پای خود دارند.

برخی خانواده‌ها به دلایل اقتصادی کفش کودکان را مثلا دو شماره بزرگتر می‌گیرند و می‌گویند بچه زود پایش بزرگتر می‌شود. این جور کفش‌ باعث بدشکل شدن پای بچه می‌شودششمین نکته نرم بودن جلوی کفش و محکم بودن پشت کفش است. یعنی قسمت پشت کفش که پاشنه را می‌گیرد باید حتما محکم باشد. اگر قسمت پشت کفش نرم باشد بچه با کوچکترین حرکت دچار پیچ خوردگی پا می‌شود.

هفتم این که کفش سبک باشد، به گونه‌ای که وقتی کودک آن را می‌پوشد احساس نکند چیز سنگینی را پا کرده است.

هشتم این که جلوی پای آن خیلی تنگ و نوک تیز نباشد.

نکته نهم و پایانی این است که کفش کودک حتی اگر سالم هم مانده باشد نباید بیش از ۲ سال استفاده شود.

 

دیدگاه