برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر چه کنیم؟

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به راهکارهای کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر گفت: حفظ سلامت قلب و عروق، مدیریت استرس، حفظ تعادل اجتماعی و داشتن روابط سالم و همچنین کنترل دیابت از جمله راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر است.

به گزارش جهان مانا، فریده زارعی در خصوص بیماری آلزایمر و تاثیر آن در سیستم عصبی بدن اظهار کرد: آلزایمر یک بیماری پیشرونده و تخریب‌کننده عصبی است که منجر به از دست دادن تدریجی حافظه، مهارت‌های شناختی و در نهایت، توانایی انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود.

وی با بیان اینکه آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل در افراد مسن بوده و تاثیر قابل توجهی بر زندگی افراد مبتلا و خانواده‌های آنها دارد، افزود: علت دقیق آلزایمر هنوز به طور کامل مشخص نیست اما تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی در بروز این بیماری نقش دارند. کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به تاثیر سبک زندگی به عنوان یکی از عوامل موثر در ابتلا به بیماری آلزایمر گفت: رژیم غذایی نامناسب، عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و فشار خون بالا از جمله عوامل مرتبط با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر است.

وی در ادامه در خصوص علائم آلزایمر گفت: علائم آلزایمر به تدریج و به مرور زمان بروز می‌کنند اما برخی از شایع‌ترین علائم شامل از دست دادن حافظه، مشکلات در تفکر و قضاوت، اختلال در زبان، اختلال در جهت‌یابی و تغییرات در خلق‌وخو و رفتار می‌باشد.زارعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر درمانی قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، اما داروها و روش‌های درمانی می‌توانند به کند کردن پیشرفت بیماری و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا کمک کنند.

وی ادامه داد: از جمله روش‌هایی که می‌توان برای کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر اشاره کرد شامل استفاده از داروهای کاهنده علائم است که این داروها می‌توانند به بهبود حافظه، تفکر و خلق‌وخو کمک کنند همچنین درمان‌های غیردارویی از قبیل فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی در حفظ توانایی‌های فیزیکی و شناختی افراد مبتلا تاثیرگذار می‌باشد.کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر حمایت‌های اجتماعی و خانوادگی از افراد مبتلا به این بیماری گفت: حمایت‌های عاطفی و عملی خانواده و دوستان در مراقبت از افراد مبتلا به آلزایمر بسیار مهم است.

وی در ادامه به مطالعات جدید صورت گرفته در خصوص بیماری آلزایمر اشاره و بیان کرد: تحقیقات در زمینه آلزایمر به طور مداوم در حال پیشرفت است و دانشمندان در تلاش هستند تا راه‌های جدیدی برای پیشگیری، درمان و کند کردن پیشرفت این بیماری پیدا کنند و از جمله امیدهای جدید می‌توان توسعه داروهای جدید اشاره کرد.زارعی افزود: محققان در حال بررسی داروهای جدیدی هستند که می‌توانند به طور موثرتر از داروهای فعلی به درمان آلزایمر کمک کنند ضمن اینکه واکسن‌های جدیدی در حال توسعه هستند که می‌توانند از بروز آلزایمر جلوگیری کنند و در راستای انجام درمان‌های ژنتیکی هم دانشمندان در حال بررسی روش‌های جدیدی برای اصلاح ژن‌های مرتبط با آلزایمر هستند.

کارشناس ارشد روانشناسی به چند راهکار کلیدی برای پیشگیری از آلزایمر اشاره کرد و گفت: حفظ سلامت قلب و عروق از جمله این راهکارهاست و در این راستا باید رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، کنترل فشار خون و کلسترول و ترک سیگار مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی از تحریک ذهنی و یادگیری به عنوان دیگر راهکار موثر در پیشگیری از آلزایمر نام برد و توضیح داد: یادگیری زبان جدید، حل جدول و پازل، مطالعه کتاب و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی از عوامل موثر پیشگیرانه در این زمینه است.

زارعی خاطرنشان کرد: از آنجا که خواب کافی و مدیریت استرس در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر است بنابراین باید افراد سعی کنند در جهت حفظ سلامت مغز و عملکرد شناختی خود هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابند.وی در پایان گفت: مدیریت استرس، حفظ تعادل اجتماعی و روابط سالم و همچنین کنترل دیابت از دیگر راهکارهای موثر در جلوگیری از بروز آلزایمر است.

 

منبع: فارس
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار