علمالهدی: بُردن تبلت به روستای دور افتاده خطرآفرین است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بردن تبلت و وسیله رسانهای و لپتاپ در یک روستای دوردست کشور و در اختیار بچه روستایی گذاشتن، یک بُعدش استفاده در آموزشوپرورش است، به همینجا تمام نمیشود، وارد شبکههای اجتماعی و برنامههای مضری میشود.
به گزارش جهان مانا، سید احمد علمالهدی در بیست و هفتمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، نکاتی را در مورد تز تبدیل تهدید به فرصت در مکتب اهلبیت (علیهالسلام)، نقش اسرای کربلا در به انقلاب عاشورا، عزاداریهای محرم امسال و انتقاد از شیوه بازگشایی مدارس در ایام کرونا در قالب «خطبه مجازی» جمعه 14 شهریورماه در حرم امام رضا (علیهالسلام) ایراد کرد که بخشی از آن در ادامه می خوانید:
آن روزی که وجود مقدس سیدالشهدا (علیهالسلام) به شهادت رسیدند و یارانشان شهید شدند، دشمن از جریان اسارت اهلالبیت (علیهمالسلام) میخواست بهعنوان یک امتیاز استفاده کند، این نبود که آن عناد، دشمنی و برخورد عدوانه خودشان را بخواهند نسبت به عزیزان سیدالشهدا (علیهالسلام) اجرا کنند، البته انتقامها و کینهها نسبت به پیغمبر اکرم و عزیزان پیغمبر در سینهها وجود داشت و فکر میکردند که عداوتهای گذشتهای که در جریان جنگ بدر و احد بوده است و همچنین مسائلی که در نهروان و صفین به وجود آمده، با اعمال جنایت و ظلم نسبت به عزیزان پیغمبر و اهلبیت (علیهالسلام) امیرالمؤمنین (علیهالسلام) اجرا کنند.
تبدیل تهدید تحقیر اهلبیت به فرصت انقلاب کربلا
اما این تهدید را وجود اقدس زینب کبری و اهلالبیت (علیهمالسلام) مبدل به فرصت کردند، اگر دشمن دست به این اسارت نمیزد و اهلبیت (علیهالسلام) سیدالشهدا (علیهالسلام) را در دروازه کوفه نمیآورد، این موقعیت برای حضرت زینب و اهلالبیت (علیهمالسلام) پیش نمیآمد یعنی حضرت تهدید را مبدل به فرصت کردند، وقتی آنان نان گردو و خرما را ریختند توی کجاوهها، وجود مقدس امکلثوم، دست در دهان بچهها میانداخت، این نان گردو و خرما را بیرون میآورد و میفرمود «صدقه بر ما حرام است».
محرم 99، مصداق تبدیل تهدید به فرصت
الآن یک جریان حادثه طبیعی در جوامع جهانی به وجود آمده، در میان کشور و جامعه ما نیز وجود دارد این جریان ویروس کرونا و این بیماری کووید-19، اینیک حادثه و تهدید برای مردم و امت ما هست، مهم، تبدیل این تهدید به فرصت است؛ خوشبختانه در جریان محرم امسال، این تهدید مبدل به فرصت شد، علیرغم اینکه رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از توسعه این بیماری اقتضا میکرد اجتماعات تشکیل نشود و جوامع عزاداری در آن عظمت و هیبتی که سالهای گذشته بوده، به وجود نیاید، همین تهدید مبدل به فرصت شد.
خوشبختانه جلسات و مجامع، قویتر و پرهیبتتر در فضای باز برگزار شد، دیگر در چهاردیواری مسجد و حسینیه نشد، تمام فضای شهرها و روستاها و فضای کشور را عزاداری سیدالشهدا (علیهالسلام) فراگرفت؛ در شهر ما تنها 900 مورد عزاداری گسترده در فضای باز صورت گرفت که قریب به 70 موردش، میدانها و پارکها و فضاهای بزرگ شهر بود، حسینیهای با این عظمت، عزاداری با این هیبت، یعنی کل شهر شده بود عزا خانه سیدالشهدا (علیهالسلام) در همه فضاهای اجتماعی؛ این همان حرکت تبدیل تهدید به فرصت بود، یک بیماری و ویروس که میرفت همه اجتماعات عزاداری ما را به هم بزند، در حقیقت در شکل، قیافه و ظاهری درآمد که توانست با این وضع جلوه کند.
وجود مقدس سیدالشهدا (علیهالسلام) توسلی فرمودند و عنایت خاصه حضرت رضا در این شهر، شهر امام رضا (علیهالسلام) را در یک عزا خانه عمومی همگانی سیدالشهدا (علیهالسلام) درآورد، این نمونه، تبدیل تهدید به فرصت در جریانهای اجتماعی ما هست اما متأسفانه برخی قضایا پیش میآید که در مقابل تهدید، نهتنها نمیتوانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم بلکه مصیبت تهدید را برای خودمان چندبعدی و چند برابر میکنیم.مسئله آموزشوپرورش و مسئله تحصیل نوباوگان ما، یک اصل سرنوشتساز برای این کشور، نظام و انقلاب است، با توجه به اینکه در مقابل پیشگیری از توسعه یک بیماری که کلاسهای حضوری و مجالس درس جمعی ممکن است مشکلزا باشد، اجرای این برنامه در وضعیتی که جریان آموزشوپرورش، یک جریان فراگیر تا اقصی نقاط کشور حتی در میان کپرهای مردم مستضعف صحرانشین و عشایری است که در بیابان زندگی میکنند؛ الحمدالله به برکت انقلاب اسلامی و نهضت سوادآموزی، امروز تحصیل همه آحاد کشور و جامعه ما را فراگرفته، از اینطرف نیز تشکیل جوامع حضوری و اجتماعات نیز کار بسیار مشکل و خطرناکی است.
مدیران فضای مجازی، انگیزه مدیریت ندارند!
این راهی که پیش گرفتند، راه قطعی نیست، شبکه شاد در یک عرصه ممکن است مفید و مؤثر باشد اما اینکه اگر بهعنوان شبکه شاد بخواهیم مسئله فراگیری آموزشوپرورش را در همه کشور حل کنیم، قالب حل نیست؛ اینکه شما بخواهید وسایل رسانهای و دستیابی به فضای مجازی را در اقصی نقاط کشور، در روستاها و در دهات اجرا کنید، معلوم نیست به مصلحت باشد؛ یعنی بردن تبلت و وسیله رسانهای و لپتاپ در یک روستای دوردست کشور و در اختیار بچه روستایی گذاشتن، یک بُعدش استفاده در آموزشوپرورش است، به همینجا تمام نمیشود، وارد شبکههای اجتماعی و برنامههای مضری میشود که متأسفانه در جامعه ما فضای مجازی مدیریتشده نیست، مدیریت نمیکنند و آنان که باید مدیریت کنند، انگیزه مدیریت ندارند.
در چنین وضعیتی که فضای مجازی مدیریت نمیشود، [وجود] اسباب و ابزار ورود به فضای مجازی حتی در اقصی نقاط کشور که بافرهنگهای بومی دینی انس گرفتهاند، به ضرر اسلام، انقلاب و نظام هست؛ مقام معظم رهبری راهبرد قابلتوجهی فرمودند، فرمودند «رسانه ملی بیاید ابزار آموزش سراسری را فراهم کند»، رهبری مطلب را به رسانه ملی واگذار کردند اما متأسفانه رسانه ملی امروز نسبت به تمام کشور فراگیر نیست.
بودجه صداوسیما تخصیص یابد، مشکل آموزش از راه دور حل میشود
در همین استان ما بسیاری از نقاط روستایی، دسترسی به رسانه ملی ندارند، آنتن دهی تلویزیون در آنجا ممکن نیست، در بیشتر روستاهای شمال استان این مشکل راداریم، علیرغم اینکه طرح و برنامهاش بهوسیله صداوسیما آماده است که امکانات تکنولوژی توسعه آنتن دهی صداوسیما را در این نقاط فراهم کنند، اما به خاطر اینکه بودجه صداوسیما کاملاً تخصیص داده نشده و بودجه در دست صداوسیما نیست، تهیه این ابزار برای صداوسیما ممکن نیست.
بهجای اینکه تبلت و لپتاپ وارد کنیم و واردات کالای خارجی و بیگانه را در کشور توسعه دهیم و ابزار فساد را توسعه دهیم، بودجهای در اختیار صداوسیما قرار دهید که در اسرع اوقات مسئله آنتن دهی را به تمام نقاط کشور و روستاها بیشتر کنند و در برنامههای آموزشی کامل عیاری که در صداوسیما اجرا میشود، فراگیری آموزشوپرورش در کشور تحقق پیدا کند نه اینکه بیاییم وسایل تکنیکی تهیه کنیم آنهم باقیمتهای گران، با واردات و مسئله ارز سنگین، به دستان بچه روستایی تبلتی بدهیم که یک بخش این تبلت درس آموزشوپرورش است، 10 برابر آنی که در این تبلت درس آموزشوپرورش دیدهاند، به شبکههای اجتماعی، مراکز فساد و رسانههای خارجی نفوذ کنند و تمام بدآموزیهایی که این جوان و نوجوان ما را از باور اسلام و دین جدا میکند، در اختیار او بگذاریم.
تهدید کرونا تنها به یک بیماری جسمی تمام نمیشود، این تهدید به صدها فساد و ضرر اجتماعی ازنظر زندگی فرهنگی ما مبدل خواهد شد درحالیکه باید تهدید را مبدل به فرصت کنیم، تز اهلبیت (علیهالسلام) در همه حرکتهای اجتماعی و سیاسیشان این بود که تهدید را مبدل به فرصت میکردند.
مسؤولین عزیز ما، هم مسؤولین استان ما و هم مسؤولین دولتی بیایند یک مقدار امکانات صداوسیما را توسعه بدهند که در این مکانهایی که آنتن دهی ندارد و آنتن صداوسیما نمیتواند آنجا را زیرپوشش قرار بدهد، تقویت بشوند، تکنولوژی کامل بشود، امکانات دسترسی اینها به همه برنامههای صداوسیما و شبکههای آموزشی زیاد شود و با این کیفیت، مسئله تحصیل، یک فراگیری کاملی در همه ابعاد ملت و مردم پیدا کند نه با واردکردن ابزار فضای مجازی آنهم فضایی که نه مدیریت میشود و نه مدیران انگیزه مدیریت دارند و اینطور لاابالی گرانه و بی بندوبارانه فضای مجازی در کشور بر همه شئون فرهنگی ما متأسفانه حاکم شده، این ضرر و زیان براندازنده فرهنگ دینی را ببریم در اقصی نقاط کشور، در دسترس یک روستایی که با آن فرهنگ بومی دینی محلیاش انس گرفته، قرار دهیم و نظام فرهنگی خودمان را براندازی کنیم.
امکانات را برای توسعه رسانه ملی بسیج کنید این مصیبت کویید-19، بهجای یک، مبدل به 100 خواهد شد، نهتنها تهدید را مبدل به فرصت نکردیم بلکه ضرر و زیانش را نسبت به خودمان چند برابر قراردادیم، انشاءالله امیدواریم عزیزان مسؤول ما این واقعیت را درک کنند و همه امکانات را در قسمت توسعه رسانه ملی بسیج کنند و امکانات تکنیکی بهرهبرداری از برنامههای مختلف مخصوصاً برنامههای آموزشی رسانه ملی را در دسترس عموم مردم در اقصی نقاط کشور قرار بدهند و انشاءالله این مشکل بدون ضرر و بدون زیان حل شود، این هم تبدیل تهدید به فرصت است؛ تهدیدی که میآمد زندگی ما را به هم بزند، اصل تحصیل و آموزش و فرهنگ ما را ویران کند، تبدیل شود به اینکه مردمی که تا به امروز محروم بودهاند از همه برکات رسانه ملی و سازندگیهای فرهنگی صداوسیما، به سایر برنامههای فرهنگساز رسانه ملی نیز دست پیدا کنند و این قضیه برکتی شود برای توسعه فرهنگ و آموزش دینی.