آمریکا موشک‌های منحصر به فرد به اوکراین می‌دهد

این موشک ها زمین به زمین هستند و می توان آنها را از موشک اندازهایی مانند موشک انداز«ام270» شلیک کرد.

به گزارش روسیا الیوم، «جاناتان واینر» معاون اول دستیار رئیس جمهور در امور امنیت ملی گفت که واشنگتن ممکن است که موشک های منحصر به فرد ATACMS را اوکراین بدهد.

واینر در کنفرانسی خبری گفت که کاخ سفید با وجود این هنوز آمادگی اعلام این اقدام را ندارد.

واینر تأکید کرد که آمریکا قصد دارد به اوکراینی تسلیحاتی را بدهد که به این کشور را قادر به موفقیت و پیروزی در میدان نبرد کند.

پیش از این شبکه تلویزیونی ای بی سی اعلام کرده بود که بسته جدید کمک های نظامی آمریکا به اوکراین موشک های ATACMS را نیز شامل می شود. این موشک ها زمین به زمین هستند و می توان آنها را از موشک اندازهایی مانند موشک انداز«ام270» شلیک کرد.

 ارتش اوکراین طی چند وقت اخیر پیشرفت چشمگیری در بازپس گیری مناطق اشغالی کشور خود از روسیه داشته است. این در شرایطی است که دولت کی‌یف همچنان برای دریافت سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) ام‌جی‌ام-140 بر دولت واشنگتن فشار وارد می کند و این موشک را کلیدی برای پیروزی عنوان می کند.

پیشتر دولت آمریکا تمایلی به ارسال این موشک های زمین به زمین به اوکراین ندارد زیرا می توانند اهدافی در فاصله 300 کیلومتری یا چهار برابر برد سامانه موشکی هیمارس(HIMARS) را مورد اصابت قرار دهند. سامانه های هیمارس از ماه ژوئن در اختیار اوکراین قرار گرفته و نقش مثتبی در عقب راندن نیروهای روسیه از خاک اوکراین داشته اند.

سامانه موشکی ATACMS نه تنها می تواند واحدهای نظامی روسیه در سرزمین های اشغال شده اوکراین را هدف قرار دهد، بلکه برای حمله به اهدافی در عمق منطقه کریمه و حتی خاک روسیه نیز قابل استفاده است. این در شرایطی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، به این موضوع اشاره داشته که نمی خواهد جنگ را تشدید کند.

موشک هدایت شونده دوربرد ATACMS توسط شرکت لاکهید مارتین توسعه داده شده است. موشک های این سامانه به کلاهک جنگی انفجاری دبلیودی‌یو18 (WDU18) مجهز هستند. موشک های ATACMS از سکوهای تسلیحاتی ام‌ال‌آراس ام270 (MLRS M270) و ام270ای1 (M270A1) قابل پرتاب هستند.

سامانه های ATACMS با سوخت جامد موفقیت چشمگیری طی عملیات توفان صحرا در سال 1991 و همچنین حمله به عراق داشتند. این موشک های هدایت شونده طی شب و روز و در شرایط آب و هوایی مختلف قابل استفاده هستند و می توان از آنها علیه اهداف مختلف از جمله سایت های توپخانه پدافند هوایی، واحدهای موشکی زمین به زمین، سایت های تدارکاتی، مجتمع های فرماندهی و کنترل، و پایگاه های عملیاتی هلیکوپتر استفاده کرد.

در همین حال، نیروهای روسیه در طول شنبه شب تا یکشنبه ۳۲ پهپاد انتحاری را به سمت اوکراین فرستادند که به گفته کی‌یف ارتش این کشور توانسته‌ است ۲۵ پهپاد را منهدم کند.

یکی از مقامات نظامی اوکراین گفت: «شب گذشته اشغالگران با ۳۲ فروند پهپاد انتحاری به اوکراین حمله کردند که ۲۵ فروند از آن‌ها از سوی پدافند هوایی اوکراین منهدم شد.»

وی اضافه کرد که روسیه اغلب این پهپاد را به سمت منطقه کی‌یف هدایت کرده بود.

به گفته اداره نظامی کی‌یف، یک آپارتمان و همچنین خودروها و کابل‌های اتوبوس‌های برقی در اثر ریزش آوار آسیب دیدند. در این حادثه طبق گفته اوکراین یک نفر مجروح شده است که جراحت وی جدی نیست.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار خود گفت که صدای حدود ۱۰ انفجار در طول شب در کی‌یف شنیده شده است.

به گفته سرگئی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف، لاشه هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده در سه منطقه کی‌یف سقوط کرده‌اند.

آقای پاپکو در تلگرام گفت که آوار بر روی یک ساختمان مسکونی در منطقه شوچنکیفسکی در مرکز کی‌یف بدون ایجاد تلفات جانی باعث ایجاد آتش سوزی شد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در تلگرام گفت: «در منطقه شوچنکیفسکی شهر سقوط لاشه پهپادها باعث آتش‌سوزی در یکی از پارک‌های عمومی شهر شدند.»

 

منبع: جماران
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار