محمود عباس: سرزمین خود را هرگز ترک نخواهیم کرد

افشاگری السیسی در کنفرانس سران صلح قاهره : گذرگاه رفح را ما نبستیم؛ اسراییل بمباران کرد

کنفرانس «سران صلح قاهره ۲۰۲۳» با موضوع بررسی تحولات غزه و کاستن از تنش در فلسطین در حالی برگزار شد که رئیس‌جمهور مصر به عنوان میزبان نشست، گفت: ما گذرگاه رفح را نبستیم؛ اسرائیل آن را بمباران کرد.

به گزارش جهان مانا، «عبدالفتاح السیسی» در سخنرانی افتتاحیه «اجلاس سران صلح قاهره۲۰۲۳» گفت که کشورش به قتل رساندن یا حمله و ارعاب غیرنظامیان را محکوم می‌کند. السیسی افزود: مصر از تماشاگر بودن جهان در قبال محاصره و رنج انسانی ۲ و نیم میلیون فلسطینی در غزه که مورد محاصره و مجازات گروهی و فشار کوچاندن هستند، ابراز تعجب می‌کند. وی ادامه داد: با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از غزه مخالفیم، ما گذرگاه رفح را از جانب خود نبسته‌ایم بلکه اسرائیل آن را بمباران کرد. رئیس‌جمهور مصر افزود: خواهان گشودن دائمی گذرگاه رفح و توزیع کمک‌ها زیر نظر سازمان ملل هستیم. السیسی اضافه کرد: هر کسی گمان می‌کند که ملت مقاوم فلسطین تمایل به ترک سرزمینشان دارند، سخت در اشتباه است.

*گوترش: خواهان آتش‌بس در غزه هستیم

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس «سران صلح قاهره ۲۰۲۳» با موضوع بررسی تحولات غزه و کاستن از تنش در فلسطین گفت: خواهان آتش‌بس در غزه هستیم. گوترش افزود: بار دیگر دعوت به آتش بس برای برقراری صلح براساس راهکار موسوم به «دو دولتی» می‌کنیم، باید پایبندی به توافقنامه‌های ژنو تضمین شود. وی ادامه داد: باید قانون بین‌المللی اجرا، از حمله به غیرنظامیان و مدارس و بیمارستان‌ها و مراکز سازمان ملل پرهیز و از غیرنظامیان حفاظت شود. گوترش اضافه کرد: ساکنان غزه نیاز دارند که کمک‌های انسانی بیشتری به آنها شود، زمان برای پایان کابوسی که کودکان را تهدید می‌کند، فرا رسیده است. «عبدا... دوم‌» شاه اردن با بیان اینکه جان همه غیرنظامیان با ارزش است، بمباران غزه را جنایت جنگی خواند و خواستار توقف فوری آن شد. شاه اردن در کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ که با هدف بررسی تجاوزگری رژیم صهیونیستی به غزه و کاستن از تنش در فلسطین برگزار شده است، افزود: بمباران شدید غزه به طور کامل غیرقابل قبول و جنایت جنگی است. وی ادامه داد: محاصره غزه و قتل و گرسنه نگهداشتن مردم ما در غزه در سایه سکوت بین‌المللی صورت می‌گیرد. «عبدا... دوم‌» گفت: سوخت و کمک‌های انسانی و دارو باید به طور کامل به غزه برود و کوچاندن فلسطینی‌ها خط قرمز ما است. نخست وزیر عراق هم در کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ گفت: آنچه در غزه می‌گذرد، نسل کشی و اینها جنایات جنگی است که چهره رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. «محمد شیاع السودانی» در کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ با موضوع بررسی تجاوزگری رژیم صهیونیستی به غزه و کاستن از تنش در فلسطین افزود: ملت فلسطین در معرض نسل کشی قرار دارد و با عبارات نمی‌توان جنایت‌ها در غزه و دفن فلسطینی‌ها زیر آوار خانه‌های خود را توصیف کرد. وی ادامه داد: غزه امتحان دیگر نظم جهانی است که تاکنون بارها در چنین امتحاناتی شکست خورده است، آیا زمان پایان این درد و رنج ملت استوار فلسطین نرسیده است؟ السودانی با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی نقض همه قوانین انسانی است، اضافه کرد: کوچاندن فلسطینی‌ها را به طور قاطع رد می‌کنیم، باید فوری آتش بس برقرار شود. «فیصل بن فرحان» وزیرخارجه عربستان در نشست قاهره گفت: جامعه بین‌المللی ناتوان است و ما از آنها می‌خواهیم اسرائیل را به توقف عملیات نظامی علیه غزه، ملزم کنند. وی افزود: بار دیگر بر مخالفت قاطع با نقض قوانین بین‌المللی تأکید و حمله به غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم و خواستار ملزم نمودن اسرائیل به رعایت قوانین بین‌الملل هستیم. بن فرحان گفت: تلاش برای کوچاندن اجباری فلسطینیان را قویا محکوم می‌کنیم و اعمال فشار جامعه جهانی بر اسرائیل جهت پایان دادن به محاصره غزه را خواستار هستیم. اولویت اصلی ما توقف حملات نظامی علیه غزه است. وزیر خارجه ترکیه در نشست قاهره ضمن تأکید بر لزوم بازشدن هرچه‌سریع‌تر مسیر ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت: ما باید هر تلاشی را برای بازگشت به روند صلح دو دولتی بر مبنای قرارداد ۱۹۶۷ احیا کنیم.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار