فشار اسراییل به اروپا برای متقاعد کردن مصر به پذیرش ساکنان غزه

روزنامه فایننشال تایمز بریتانیا فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دنبال متقاعد کردن سران اروپا برای تحت فشار قرار دادن مصر در جهت پذیرش پناهندگان از نوار غزه است.

 

به گزارش جهان مانا به نقل از الخلیج آنلاین، منابع مطلع از این مذاکرات به این روزنامه بریتانیایی گفتند که پیشنهاد نتانیاهو از طریق چند کشور از جمله چک و اتریش در مذاکراتی ویژه طی نشست سران اتحادیه اروپا در روزهای پنجشنبه و جمعه انجام شده است.

روزنامه مذکور افزود که کشورهای اصلی اروپا به ویژه فرانسه، آلمان و بریتانیا، با این پیشنهاد مخالفت کرده و آن را غیر واقع بینانه توصیف کردند.

فایننشال تایمز افزود که مقامات مصری با ایده پذیرش پناهندگان از غزه حتی به صورت موقت همچنان مخالفت می کنند.

سران اتحادیه اروپا در نشست خود نقش احتمالی مصر را نیز بررسی اما سران در نهایت توافق کردند که مصر باید نقش مهمی در ارائه کمک های بشردوستانه گسترده به غزه بدون فشار بر آن برای پذیرش پناهندگان ایفا کند.

یک دیپلمات غربی به این روزنامه گفت که نتانیاهو تاکید کرد که راه حل این است که مصری ها، دست کم طی درگیری ها، ساکنان غزه را پذیرا باشند اما ما این مساله را جدی نگرفتیم زیرا موضع قاهره در مخالفت با این مساله واضح بوده و هست.

اما یک دیپلمات غربی دیگر در اشاره به احتمال موافقت مصر با پذیرش پناهندگان، گفت که فشار ناشی از حمله پی در پی اسرائیل به غزه ممکن است منجر به تغییر موضع مصر شود.

دو منبع دیگر نیز گفتند که مذاکرات برای آوردن مجروحان از غزه به مصر ادامه دارد اما اطمینانی نسبت به دستیابی به توافق وجود ندارد.

مصر و سران دیگر کشورهای عربی در همه بیانیه ها و اظهارات خود نسبت به طرح انتقال ساکنان غزه به صحرای سینا هشدار داده و مخالفت صریح خود را با کوچ اجباری فلسطینیان اعلام کرده اند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، اخیرا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان گفت که به جای سینا چرا فلسطینیان را به صحرای نقب منتقل نکنیم.

 

دیدگاه