داماد مصباح یزدی: از شنیدن برخی شعارها در اغتشاشات پاییز 1401 طلب مرگ کردم چون راس نظام را هدف گرفته بود

یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با مشاهده برخی صحنه‌ها و شنیدن برخی شعارها از اغتشاشات پاییز سال ۱۴۰۱، برای اولین بار طلب مرگ کردم چون حرفها و شعارها، راس نظام را هدف گرفت.

به گزارش جهان مانا، چکیده اظهارات آیت الله آیت‌الله محمود محمدی عراقی عضو مجلس پنجم خبرگان رهبری و کاندیدای دور ششم، شاگرد و داماد آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی را در گفتگو با ایسنا میخوانید:

  • هدف‌گذاری رسانه‌های انقلابی داخلی نباید کف مشارکت کنندگان در انتخابات باشد
  •  خبرگان با مسائل روزه‌مردم به صورت ملموس سر و کار ندارند به همین دلیل عموم مردم نسبت به انتخابات مجلس خبرگان به صورت طبیعی اهتمام ندارند از این رو بر رسانه‌هاست که انتخابات خبرگان را نزد مردم با اهمیت نشان دهند. وظیفه مجلس خبرگان رهبری فقط انتخاب رهبر نیست بلکه طبق اصل ۱۱ قانون اساسی نمایندگان این مجلس موظفند هفت شرط رهبری را دائما رصد کنند. مردم نمی‌دانند که کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ این مجلس چه وظایفی در این زمینه‌ها دارد. تشخیص اینکه شروط اصل ۱۱۱ در مقام معظم رهبری ساقط شده یا خیر، با مجلس خبرگان رهبری است. براساس آموزه‌های قرآن اگر جمهور با رهبری نباشند حتی اگر رهبر، پیامبر یا ائمه اطهار باشند باز حکومت محکوم چنین رهبری محکوم به شکست است. جمهوریت و اسلامیت لازم و ملزوم یکدیگر است و اگر جمهوری نباشد، اسلامیت نیز نخواهد بود و بلعکس.
  • متاسفانه مذاکرات این مجلس خبرگان رهبری طبق قانون «محرمانه» است در حالی که بیش از ۹۰ درصد این نشست‌ها جنبه محرمانگی ندارد و باید افشا و منتشر شود. سوالم این است که چرا نباید مذاکرات مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی افشا شود؟
  • تغییر حوزه انتخابیه برخی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری این است که تعداد داوطلبان در برخی حوزه‌ها «زیاد» اما در برخی حوزه‌ها «کمتر» است به همین دلیل مسئله تغییر حوزه انتخابیه برخی داوطلبان از جمله بنده مطرح شده است. 
  • خبرگان با وجود همه اقدامات‌شان نتوانستند صددرصد به مطالبات رهبری و مردم عمل کنند.
  • جایگاه مجلس خبرگان جایگاهی است که به قول مقام معظم رهبری می‌تواند درباره موضوعات مهم «قطعنامه» بدهد. اما هر چه تلاش کردم این اتفاق در مجلس پنجم نیفتاد چون برخی اعضا استدلال کردند: «اگر قطعنامه هم صادر کنیم، عمل نمی‌شود و این مسئله برای خبرگان خوب نیست.» 
  • وظیفه دوم خبرگان تیین وظایف دولت و مجلس برای جامعه است. ریشه گرانی‌ها را برای مردم در نشست اخیرم با مردم تبیین کردم. افزایش نقدینگی اولین عامل است. یک علت گرانی‌ها افزایش بی‌رویه حقوقهاست.
  • مسائل اقتصادی پیچیده و زنجیروار است. اگر روند افزایش دستمزدها به همین ترتیب پیش برود کلیه درآمدهای کشور باید صرف پرداخت دستمزد به شاغلان و بازنشستگان کند و پولی برای ساختن زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی باقی نمی‌ماند. 
  • ایران، فقیر نیست و مردم ایران سزاوار فقر نیستند. پرداخت یارانه به ۵۰ - ۶۰ میلیون ایرانی اصلا افتخار نیست. باید کاری کرد که مردم درآمد عزتمندانه داشته باشند. طرحی در این خصوص داشتم که در شورای انقلاب فرهنگی مطرح کردم.
  • مجلس خبرگان مجلس خاص مردان یا روحانیان نیست. نه مرد بودن و نه روحانی بودن جز شروط انتخاب اعضای خبرگان نیست. باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود. چه خوب بود برای عضویت دانشگاهیان و بانوان در مجلس خبرگان، لیست داده می‌شد. جای سوال از شورای نگهبان است که با وجود داشتن بانوان دانشمند، چرا در مجلس خبرگان نیستند.
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار