حسن روحانی در تابستان 58 چطور مانع پس دادن جنگنده های اف 14 به آمریکا شد؟

چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع پس دادن هواپیماهای اف 14 به آمریکا مطرح شد. این هواپیماها دوره پهلوی توسط ایران خریداری شده بودند.

به گزارش جهان مانا، در کتاب خاطرات حسن روحانی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسانده، آمده است که دکتر یزدی وزیر خارجه دولت وقت در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد با آمریکایی‌ها صحبت شده که جنگنده‌های اف 14 را به آنان پس دهیم.

پیش از آن، بختیار هواپیماهای اف 16 را به آمریکا پس داده بود که با انتقادات زیادی در بدنه ارتش مواجه شد. حسن روحانی می‌گوید خبر تصمیم برای پس‌دادن جنگنده‌های اف 14 نیز بازتاب منفی داشت و یکی از افسران ارتش با نگرانی زیاد این خبر را به او می‌دهد؛ به همین خاطر در ستاد ارتش در این باره بحث‌های زیادی می‌شود.

حسن روحانی در این باره در کتاب خاطراتش گفته که "متوجه شدم آمریکا قصد دارد ایران پس از انقلاب اسلامی را از داشتن تجهیزات پیشرفته نظامی محروم کند برای همین باید جلوی این کار را گرفت چرا که خیانت است. در آن دوره، هواپیماهای‌ اف‌14 فقط در دست‌ ایران‌ بود و حتی‌ اسرائیل‌ و عربستان‌ هم‌ از این‌ نوع‌ هواپیماها نداشتند."

حسن روحانی درباره نحوه تلاشش برای جلوگیری از انجام این کار با آیت‌الله بهشتی تماس می‌گیرد. بقیه ماجرا به نقل از کتاب بدین شرح است:

« روزی که‌ وزیر امور خارجه اعلام‌ کرد که‌ دولت‌ قصد دارد هواپیماهای‌ اف‌14 را به‌ آمریکا پس‌ بدهد، من‌ بسیار نگران‌ شدم‌ و به‌ دکتر بهشتی‌ زنگ‌ زدم‌ و قرار ملاقات‌ گذاشتم‌ و در دیدار با ایشان‌ دربارهٔ این‌ ماجرا صحبت‌ کردم‌ و گفتم‌: اجرای‌ این‌ تصمیم‌ بسیار خطرناک‌ و مانند تقلیل‌ دورهٔ سربازی‌ به‌ یک‌ سال‌، نوعی‌ خیانت‌ است‌. دکتر بهشتی‌ در پاسخ‌ گفت‌: این‌ آقایان‌ در شورای‌ انقلاب‌، موضوع‌ فروش‌ هواپیماهای‌ اف‌14 را مطرح‌ کردند و گفتند: ما قادر به‌ استفاده‌ از این‌ هواپیماها نیستیم‌، زیرا کادر فنی‌ و خلبانان‌ این‌ جنگنده‌ها، آمریکایی‌ها بودند و با رفتن‌ آنها از کشور، کسی‌ توانایی‌ پرواز و تعمیرات‌ این‌ هواپیماها را ندارد. گفتم‌: چنین‌ چیزی‌ نیست‌ و ما به‌ تعداد کافی‌ خلبان‌ و متخصص‌ فنی‌ داریم‌. این‌ حرف‌ها بی‌پایه‌ است‌ و آقایان‌ می‌خواهند هواپیماها را به‌ آمریکا پس‌ بدهند.

 بعدازاین دیدار، من‌ موضوع‌ را پیگیری‌ کردم‌ و با آیت‌الله خامنه‌ای‌ و دیگران‌ صحبت‌ کردم‌ و بالاخره‌ این‌ تصمیم‌ با مخالفت‌ شدید دکتر بهشتی‌، آیت‌الله خامنه‌ای‌ و آیت‌الله هاشمی‌ در شورای‌ انقلاب‌ به‌ اجرا درنیامد و در نهایت‌ هواپیماها به‌ آمریکا پس‌ داده‌ نشد. این‌ هواپیماها در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ نقش‌ بسیار مؤثر و استثنایی‌ در حفاظت‌ از آسمان‌ ایران‌ و مراکز حساس‌ و حیاتی‌ کشور داشتند. بنده‌ در دوران‌ جنگ‌، در یک‌ سخنرانی‌ در دانشگاه‌ تهران‌ به‌ همین‌ ماجرا اشاره‌ کردم‌ و گفتم‌ که‌ دولت‌ موقت‌ با این‌ تصمیم‌، خطای‌ بزرگی‌ مرتکب‌ شد، ولی‌ جلوی‌ این‌ کار گرفته‌ شد. پس‌ از آن‌ سخنرانی‌، دکتر یزدی‌ مصاحبه‌ کرد و اظهار داشت‌ که‌ چنین‌ تصمیمی‌ در کار نبوده‌ و ما نمی‌خواستیم‌ هواپیماها را پس‌ بدهیم‌. من‌ همان‌ وقت‌، اسناد آن‌ را از مذاکرات‌ شورای‌ انقلاب‌ جمع‌آوری‌ کردم‌ و با متن‌ مصاحبهٔ آقای‌ ابراهیم‌ یزدی‌ در سخنرانی‌ دیگری‌ با استناد به‌ اسناد و مدارک‌، دوباره‌ دربارهٔ فروش‌ هواپیماها صحبت‌ کردم‌ و روشن‌ کردم‌ که‌ در دوران‌ دولت‌ موقت‌، دولت‌ قصد فروش‌ هواپیماها به‌ آمریکا را داشته‌ است‌.

 من‌ چون‌ در جریان‌ این‌ کار بودم‌، تردید ندارم‌ که‌ موضوع‌ فروش‌ جنگنده‌های اف‌14 طرحی‌ بوده‌ که‌ آمریکایی‌ها طراحی‌ کرده‌ بودند و با فریب‌ دولت‌ موقت‌، طرح‌ آن‌ را به‌ شورای‌ انقلاب‌ برده‌ بودند تا فروش‌ هواپیماها را به‌ تصویب‌ شورای‌ انقلاب‌ برسانند. بعدها که‌ صورت‌ مذاکرات‌ شورای‌ انقلاب‌ را درباره‌‌ موضوع‌ مزبور مطالعه‌ کردم‌، دیدم‌ که‌ آقای‌ بازرگان‌ و یزدی‌ اصرار داشتند که‌ هواپیماهای‌ اف‌14 به‌ آمریکا پس‌ داده‌ شود، ولی‌ در مقابل‌ دکتر بهشتی‌، آیت‌الله خامنه‌ای‌ و آقای‌ هاشمی‌ با پافشاری‌ گفته‌اند که‌ این‌ تصمیم‌ درست‌ نیست‌ و ما باید هواپیماها را حفظ‌ کنیم‌. به‌این‌ترتیب خوشبختانه‌ جلوی‌ این‌ کار گرفته‌ شد... بعدها در جریان‌ جنگ‌ تحمیلی‌ دیدیم‌ که‌ این‌ هواپیماها چقدر نقش‌ مؤثر داشتند و وجود آنها چقدر اهمیت‌ داشت.»

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار