چرا قالیباف سوپربازنده انتخابات ریاست جمهوری 1403 شد؟

نه وعده دادن واحدهای 75 متری به زوجهای جوان به مدت سه سال در آغاز زندگی مشترکشان به صورت رایگان و نه وعده دیوارکشیدن در مرزهای شرقی کشور برای ممانعت از حضور مهاجران غیرقانونی و نه وعده دادن زمین 200 متری به هر خانوار، هیچ کدام نتوانست رویای 19 ساله قالیباف برای رسیدن به پاستور را محقق کند. واحدهای کوچک ۷۵ متری بدهیم که بدون اجاره بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

به گزارش جهان مانا، قالیباف که از سال 84 سودای نشستن بر روی صندلی ریاست جمهوری را در سر دارد؛ برای چندمین بار در رقابت با کاندیداهای دیگر، شکست خورد تا باز هم آرزوی رفتن به پاستور بر دلش بماند.

اما این بار شکست محمدباقر قالیباف چند وجهی است؛ یکی اینکه میزان آرای او، از دوره های قبل انتخابات ریاست جمهوری، بسیار کمتر شد و از آن مهتر اینکه اگر در انتخابات مجلس دوازدهم، تهرانی ها به او روی خوش نشان ندادند؛ حالا اکثر مردم ایران به او "نه" گفتند. میزان رای قالیباف در انتخاباتی که اسفند گذشته برگزار شد؛ ریزش زیادی پیدا کرد به گونه ای که برخلاف سال 98 صدرنشینی را در بین 30 نماینده تهران از دست داد؛ حالا هم که مردم کل ایران او را گزینه درستی برای پاستور تشخیص ندادند.

اما همه اینها یک طرف؛ بازی دو سر باخت قالیباف در انتخابات 8 تیر هم یک طرف! قالیباف به هوای اینکه میزان رای او از سعید جلیلی بیشتر است، به درخواستها و توصیه جناح متبوع خود توجه نکرد و بدون توجه به نظرسنجی ها، از رقابتها کناره گیری نکرد و بدین ترتیب مانع از ائتلاف در اردوگاه نواصولگرایان شد. 

با این وجود، قالیباف هرچند ساعتی پس از اعلام نتیجه نهایی مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری 1403 با انتشار بیانیه ای از جلیلی حمایت کرد اما این برای هواداران جلیلی، نوش دارو پس از مرگ سهراب بود؛ زیرا در نگاه آنان، اگر قالیباف به موقع و قبل از شروع رای گیری در هشتم تیر، انصراف میداد؛ احتمال آنکه سعید جلیلی از پزشکیان پیشی بگیرد؛ افزایش می یافت و دیگر نیازی نبود تا تکلیف صندلی پاستور، در مرحله دوم انتخابات روشن شود.

با تمام این احوال، قالیباف ترجیح داد تا آخر انتخابات بماند و بخت خود را مجددا بیازماید ولو اینکه در نهایت، تبدیل به یک بازنده سرافکنده شود؛ بازنده بازی‌ای که برایش دو سر باخت بود. چرا؟ چون حالا که معلوم شده قالیباف باید به همان بهارستان نشینی دل خوش کند؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که برای سال دوم مجلس دوازدهم هم رییس مجلس بماند. 

ترکیب مجلس دوازدهم را افرادی منسوب به طیف پایداری  تشکیل میدهند؛ برای همین احتمال آنکه یاران جلیلی در مجلس دوازدهم، سر قضیه ریاست مجلس برای سال دوم، تلافی عدم ائتلاف قالیباف با جلیلی را از او بگیرند، بسیار زیاد است. از این منظر، قالیباف سوپربازنده انتخابات ریاست جمهوری 1403 محسوب میشود. 

 

باعث شد تا آرای طیف اصولگرا بین او و جلیلی 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار