دولت پزشکیان قیمت بنزین را افزایش میدهد؟
اظهارات مسعود پزشکیان رییس جمهور مبنی بر اینکه «هیچ منطقی وجود ندارد بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم»؛ این شایعه را قوت بخشیده که دولت پزشکیان قصد افزایش قمیت بنزین را دارد.
به گزارش جهان مانا، در همین راستا، روزنامه اعتماد اظهارات بنزینی جدید پزشکیان را تحلیل کرده است که بخش هایی از آن را میخوانید:
به نظر میرسد صحبتهای رییسجمهور درباره روند «غیرمنطقی» مصرف سوخت در ایران و یارانهای که دود میشود و هدر میرود را باید به عنوان یک سیگنال تصمیم احتمالی دولت چهاردهم برای تغییر در این روند تلقی کرد. تاکنون و در سه سال گذشته، دولت تلاش کرده تا با روشهای «غیرقیمتی» میزان مصرف را کنترل کند. از جمله این روشها، کاهش سهمیه سوخت، محدود کردن سوختگیری در برخی استانها، محدود کردن سوختگیری در شبانهروز و حتی جمعآوری کارتهای سوخت جایگاهداران و اجبار مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی بوده است.
اما روی کاغذ، هیچ کدام از این روشها جواب نداده است. که اگر پاسخ میداد امروز مصرف بنزین 25 برابر زمانی نبود که به صورت تکنرخی در جایگاهها عرضه میشد و مشکلی هم به وجود نیامده بود. بنابراین، این چرخهای است که احتمالا شکسته میشود. چنانکه در همین کشور همسایه، یعنی ترکیه این اتفاق افتاد و دولت تبعات اجتماعی آن را هم پذیرفت و بهرغم اعتراضهای خیابانی، روی تصمیم خود پافشاری کرد.
با این همه، واکنشها به اظهارات رییسجمهور به گونهای بوده که مشخص است مردم هم مطالباتی دارند.
اگر چه تکنرخی کردن بنزین با یک قیمت معقول از جمله راهکارهایی است که میتوان در کوتاهمدت اجرا کرد؛ اما شکسته شدن این چرخه آزاردهنده برای بنزین، در راهکارهایی است که نیاز به پول، زمان و برنامهریزی دارد. از طرفی زمزمههایی برای طرحهایی چون «بنزین برای همه» نیز شنیده میشود. طرحی که عمدتا بر بنزین سه نرخی و فروش بنزین توسط مردم به همدیگر تکیه کرده و مشکلات ریز و درشت زیادی نیز به همراه دارد.
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حملونقل همگانی، بهینهسازی تقاضای حملونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوعسازی سبد سوخت با حمایت از سوختهای جایگزین از جمله CNG، ورود خودروهای برقی به چرخه ناوگان حملونقل، توسعه شبکه حملونقل ریلی، آموزش و فرهنگسازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقای استاندارد تولید خودرو و موتورسیکلت را ازجمله راهکارها برای کاهش مصرف سرانه سوخت است که قانون آن هم وجود دارد و یک دهه است که روی زمین مانده! لذا این رویکرد باید مجددا تقویت شود.