احتمال بازگشت بازرسان برکنارشده توسط ایران پس از سفر گروسی به تهران چقدر است؟

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «رویترز» در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که احتمال بازگشت بازرس‌های لغوانتصاب‌شده به ایران بعید است.

به گزارش جهان مانا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که احتمال بازگشت بازرس‌های لغوانتصاب‌شده به ایران بعید است.

«رافائل گروسی»  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «رویترز» در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که احتمال بازگشت بازرس‌های لغوانتصاب‌شده به ایران بعید است.

او گفت: «در ماه‌های گذشته، ایران درحال درنظر گرفتن احتمال بازگشت بازرسان لغوانتصاب شده بود، اما اکنون به گفته مقامات ایرانی، تهران دیگر به‌دنبال بازگشت این بازرسان نیست. در نتیجه، این کشتی حرکت کرده است (کنایه از نامحتمل بودن بازگشت بازرسان لغوانتصاب شده به ایران)»

طبق گزارش رویترز، گروسی به‌دنبال دیدار با «مسعود پزشکیان»، رئیس جمهور ایران در سفر احتمالی خود به کشورمان در ماه آینده است.

او در مصاحبه روز گذشته خود با رویترز گفت که مایل است، به سرعت، پیشرفتی واقعی در احیای مذاکرات فنی با ایران ایجاد کند و در نظر دارد در اکتبر برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کند.

او بیان کرد: «مسلما ما باید الان خرسند باشیم چرا که قرار نیست از صفر شروع کنیم. ما روندی نسبتا طولانی طی کرده‌ایم که در آن پاسخی به برخی سوالاتمان داده نشده است.»

اما طبق گزارش رویترز، میزان جدیت گروسی برای پیگیری بازگشت بازرسان لغوانتصاب شده نامشخص است.

پافشاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن برای بازگشت بازرسان لغوانتصاب شده درحالی است که طبق گزارش منابع آگاه،  در حال حاضر ۱۱۹ بازرس تایید شده در فهرست بازرسان آژانس مختص ایران هستند که نسبت به سایر کشورها تعداد قابل توجهی است.

با این وجود،  شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن امسال با تصویب قطعنامه‌ای خواستار لغو ممنوعیت ورود بازرسان آژانس به ایران شد.

این اقدام در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی (تروئیکای اروپایی) و براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس انجام شد.

«محمد اسلامی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز اخیرا با بیان اینکه «پذیرش یا عدم پذیرش بازرسان آژانس جزو اختیارات قانونی ایران است»، گفت که آژانس بازرس را معرفی می‌کند و از سوی ایران ارزیابی می‌شود، اگر تشخیص داده شد که مانعی ندارد، تأیید خواهد شد.

اما به ادعای رویترز، «میزان اهمیت» بازگشت بازرسان لغوانتصاب شده با گزارش سال گذشته آژانس درباره تغییرات صورت گرفته در آبشار سانتریفیوژ و عدم گزارش این تغییرات توسط ایران، برجسته شده است.

این خبرگزاری مجددا ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان را زیر سوال برد و نوشت: «ایران درحال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد، یک پله فنی پایین‌تر از سطح تسلیحاتی است و این کشور از ذخایر کافی برای تولید چهار بمب هسته‌ای برخوردار است.»

از طرفی، این خبرگزاری با استناد به ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی، نوشت: «هیچ کشوری بدون تولید بمب‌ هسته‌ای چنین مقداری از اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد ذخیره‌سازی نکرده است.»

اما، مقامات کشورمان همواره ادعای کشورهای غربی پیرامون ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را رد کرده‌اند.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار