زیبایی‌های مسیر قطار تهران - شمال

بیست‌و سوم مهرماه ۱۳۰۶ اولین کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری در تهران، یعنی محل فعلی ایستگاه راه‌آهن تهران به زمین زده شد. طول راه‌آهن شمال ۳۸۲ کیلومتر بوده و علاوه بر این شامل ۲۸ کیلومتر خط انشعابی بندر امیرآباد و همچنین در کل ۹۱ کیلومتر خطوط فرعی (شامل ۵/۴۳ کیلومتر خط تجاری و ۵/۴۷ کیلومتر خط مانوری) است. در بخش‌بندی‌های جدید راه آهن، از ایستگاه بنکوه تا ایستگاه گلوگاه جز راه آهن شمال یک محسوب می‌شود که وجود کوه‌ها، دشت‌ها و پل‌ها با معماری خاص و زیبایی‌های طبیعی‌اش، مسیر ریلی را دو چندان کرده است.

 

«پرونده راه‌آهن سراسری ایران» (موسوم به راه آهن شمال - جنوب)، به طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر سوم مرداد ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

این گزارش تصویر یبعد از ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران، در طول یک سال گذشته از ایستگاه بنکوه تا ایستگاه گلوگاه راه‌آهن شمال کشور به تصویر کشیده شده است.

دیدگاه