چرا صداوسیما شورای عالی فضای مجازی را دور زد؟
محمدرضا بهمنی با انتشار پستی در اینستاگرام درباره دلایل دور زدن مجلس توسط صداوسیما صحبت کرد.
معاون صالحی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در سمت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، پیرو مصوبه جدید شورایعالی انقلاب پستی را در اینستاگرامش منتشر کرد.
او نوشت:
الزامات الگوی نوین حکمرانی فرهنگی و رسانهای (به بهانه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع صوت و تصویر فراگیر)
۱- ساماندهی و تقسیم کار سازمانی در موضوع صوت و تصویر فراگیر از سال ۱۳۹۴ رسماً در دستورکار شورای عالی فضای مجازی قرار میگیرد.
۲- تعاریف و سیاستهای پیشنهادی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص ساماندهی صوت و تصویر فراگیر، مقبول نمیافتد.
۳- صدا و سیما با استناد به قانون اداره رادیو تلویزیون، تفسیر خودش را از چیستی صوت و تصویر فراگیر ملاک قرار داده و براساس آن رأساً سازمان ساترا را تاسیس میکند.
۴- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با استناد به قوانین متعدد ناظر به امور سمعی بصری و سینمایی، تفسیر دیگری را ملاک عمل قرار میدهد.
۵- صاحبان VODها و فعالان بخش خصوصی کشور، در شرایطی که سکوهایی مانند یوتیوب و نتفلیکس هر روز در حال گسترش بودند، تلاش میکنند محتوای ایرانی تولید کرده و در دسترس مصرف کنندهی ایرانی قرار دهند. البته معیار آنها در تولید با تولیدات رسمی صدا و سیما متفاوت است.
۶- صدا و سیما به اشتباه، گسترش vodهای داخلی را رقیب خود میپندارد و برای مقابله با آنها حتی پیگیری قضایی را هم در دستورکار قرار میدهد.
۷- به واسطه گسترش سکوهای نمایش مجازی، شبکه نمایش خانگی هم عملاً از دستورکار وزارت ارشاد خارج میشود.
۸- چالشهای میان وزارت ارشاد و صدا و سیما، از دولت یازدهم و دوازدهم عبور کرده و به دولت سیزدهم هم کشیده میشود.
۹- و اما اکنون در روزهای پایانی خرداد۱۴۰۲، در یک چرخش متحیر کننده، این موضوع از دستورکار شورای عالی فضای مجازی خارج شده و در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار میگیرد. درست مانند این که یک بیمار قلبی به یک متخصص ارتوپدی ارجاع داده شود.
۱۰- اما سرگردانی وقتی روشن میشود که ماده واحده مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای ساماندهی صوت و تصویر فراگیر، سه کمیته راهاندازی میکند و نهایتاً هم موضوع را به مجلس پاس میدهد. که البته مجلس هم دغدغهمندی در خصوص فضای مجازی را با طرح صیانت نشان داده بود.
۱۱- این روایت کوتاه، تنها برای توجه دادن به این مطلب مهم در عرصه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی است که؛ نظام سیاستگذاری و تقنین کشور، نیازمند آن است که خود را بازآرایی کند.
۱۲- الگوی نوین حکمرانی فرهنگی و رسانهای، الزاماتی دارد که نظام فرهنگی و رسانهای کشور، بدون توجه به آنها کارآمدی نخواهد داشت، از جمله:
یک) به رسمیت شناختن نقش موثر مردم در تولید و مصرف فرهنگی (آنچنان که در تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی این ویژگی برجسته است)
دو) فرصت شناسی تحولات فناورانه که هر روز پیچیدهتر میشود.
سه) اعتباربخشی به اقتصاد فرهنگ و ظرفیت بالای آن در حل مسئله اشتغال و اقتصاد.
چهار) تمهید برای مقابله با سیل تولیدات فرهنگی خارجی و حمایت از بخش مردمی و خصوصی برای این منظور.
۱۳- الگوی نوین، از کنار هم قرار دادن موزائیکی کنشگران حاصل نمیشود. الگوی نوین یک زیست بوم نوین است.
۱۴- حل مسئله صوت و تصویر فراگیر بدون اصلاح قانون اداره صدا و سیما هم شدنی نخواهد بود. کشور در شرایط فعلی دچار «حبس ظرفیت رسانهای» است. تا وقتی دست و پای ظرفیت رسانهای کشور بسته باشد، از همین کشورهای همسایه هم ضربههای رسانهای خواهیم خورد و میخوریم.
۱۵- زمانی که مقام معظم رهبری از هفت سال پیش، تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر را از شورای عالی فضای مجازی مطالبه کردند، هنوز بسیاری از کشورها مانند ترکیه، روسیه و حتی برخی کشورهای اروپایی این موضوع را در دستورکار قرار نداده بودند، اما اکنون آنها با تنظیم روابط میان فرهنگ، فناوری و اقتصاد و نیز موازنه میان دولت و بخش خصوصی، تنظیمگری تولید و نشر محتوای صوتی و تصویری در فضای مجازی را تا حدود زیادی سامان بخشیدند و ما...