چرا مجسمه فردوسی هنوز دو رنگ است؟
شهریور سال گذشته بود که رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از مرمت و بهسازی مجسمه فردوسی با بکارگیری ظرفیتهای علمی و دانشگاهی تخصصی پس از ۶۳ سال از زمان ساخت این مجسمه خبر داد.
به گفته صیادی مجسمه فردوسی یکی از فاخرترین آثار هنری شهر تهران است که به دلیل اهمیت و ارزش معنوی آن در سطح ملی و بین المللی مورد توجه، رصد و بررسی مستمر سازمان زیباسازی به عنوان اولویت در حوزه نگهداشت برای بهسازی و مرمت قرار دارد. این مجسمه ارزشمند که از میراث فرهنگی شهر تهران شناخته میشود، ۶۳ سال پیش در سال ۱۳۳۸ توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی در ایتالیا ساخته و به ایران منتقل شده و در طول شش دهه گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی، آلودگی هوا و برخی صدمههای محیطی با آسیب جدی مواجه شده که در مقابل، متأسفانه نسبت با نگهداشت اصولی، بهسازی و مرمت تخصصی آن اقدام مؤثری انجام نشده است.
او گفته بود: این سازمان در دوره اخیر مدیریت شهری به حفظ و نگهداری آثار هنری شهر توجه جدی داشته و به همین منظور شورای هنری سازمان با بهرهگیری از اساتید فرهیخته، صاحبنام و پیشکسوت این حوزه نظیر استاد ایرج محمدی و استاد طاهر شیخ الحکمایی موضوع مرمت مجسمه فردوسی را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین بازدیدهای مستمر تخصصی مدیران، کارشناسان و مشاوران علمی و هنری سازمان از وضعیت این اثر هنری طی یکسال گذشته، انجام شده و جلسات مشورتی و رایزنی با مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی روند مرمت و بهسازی این اثر ارزشمند را طراحی و با استفاده از همه ظرفیتها و تجارب بین المللی در این مسیر اقدامات عملیاتی مؤثری را اجرایی میکند.
موضوع مرمت و بهسازی مجسمه فردوسی پس از انتشار خبر دورنگ شدن این مسجمه درفضای مجازی مطرح شد. پس از گذشت یک سال رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی به اکو ایران در این خصوص میگوید: مرمت مجسمه فردوسی یک عملیات بسیار حساس است. شرکتهای خارجی هم آمدند و اعلام آمادگی کردند و طرحهایی دادند و مرمتگران داخلی هم آمدند و در سازمان کارگروهی تشکیل دادیم و در کارگاه تخصصی سازمان زیباسازی مصوب شد که در این موضوع هیچ عجلهای نکنیم.
وی ادامه میدهد: چندین سال است که این مجسمه دو رنگ است و اگر چند ماه دیگر هم دو رنگ بماند و با اصول مرمت یک اثر فاخر انجام شود تصمیم درستتری است. طرحها در حال بررسی است و روی این موضوع حساسیت بسیار داریم و طولانی شدنش به همین خاطر است.
صیادی درخصوص مجسمه مدرس که سال گذشته دچار سوختگی شد هم توضیح میدهد: ممکن است مجسمههایی که آسیب میبینند و نیاز به مرمت و جا به جایی دارند با مدلهای جذابتر و اصلاحاتی انجام شود و شاید جانماییهای بهتری داشته باشیم. مجسمه مدرس به خاطر این که در اتفاقات سال پیش آسیب دید در حال ساخت است و بعدا نصب میشود.