۸ مصوبه مهم کمیته داوران پس از جلسه با مهدی تاج

علی خسروی پس از جلسه اعضای کمیته داوران با مهدی تاج درباره مصوبات این جلسه توضیح داد.

به گزارش جهان مانا ، علی خسروی، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال، پس از جلسه‌ای که با حضور رئیس فدراسیون و اعضای ‌کمیته داوران برگزار شد، در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: بعد از اتفاقاتی که در هفته نهم رخ داد، امروز آقای تاج جلسه‌ای را با اعضای کمیته داوران برگزار کرد‌. آقای مهدی نبی، هدایت ممبینی، محمدرضا کشوری‌فرد، سهیل مهدی و محمدحسین حمیسی، و اعضای کمیته داوران شامل من، خداداد افشاریان، اسماعیل صفیری، حسین زرگر، خانم کشاورز و دانیال مرادی در این جلسه حضور داشتیم. مسائل مختلف مطرح شد و مواردی که آقای افشاریان مطرح کرد، تقریبا نهایی شد. فشار روی فدراسیون زیاد است و آقای تاج مسائل را مطرح کردند و آقای افشاریان هم مشکلات را توضیح دادند و در نهایت هشت مصوبه داریم:

داورانی که خوب قضاوت می‌کنند، به صورت متوالی در هفته‌های متوالی قضاوت‌ می‌کنند. اگر در هفته چند داور داشتیم که به قدری خوب قضاوت کردند و نمرات‌ آنها خوب بوده، هفته بعد هم قضاوت می‌کنند و اگر باز هم خوب بودند، باز هم قضاوت می‌کنند. ما باید بین داورانی که خوب قضاوت می‌کنند و داورانی که قابل قبول نیستند، فرق قائل شویم.

خبر خوبی برای حق‌الزحمه داوران داریم‌. تصویب شد و با سازمان لیگ هماهنگ شد که این موضوع در لیگ برتر بروزرسانی شود. با مصوبه جدیدی که کمیته داوران داشت، هر دو ماه یک‌بار کل حق‌الزحمه‌ها تسویه شود و سال به سال نماند. در این مورد سازمان لیگ اعلام آمادگی کرد و آقای تاج هم خیلی اصرار کرد و به این نتیجه رسیدند که هر دو ماه یک‌بار بروزرسانی شود که حق قضاوت و ایاب و ذهاب داوران تصویب شود.

علی خسروی

چیدمان داوری زیر نظر مستقیم و با مسئولیت جناب آقای خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران است ولی طبق روالی که در فیفا، AFC و جاهای دیگر هست، پیش‌نویس توسط دپارتمان به صورت کامل در همه رده‌ها آماده می‌شود. جدول‌ها آماده می‌شود و دو تن از کمیته داوران مشورت می‌دهند و تایید و نظارت می‌کنند و نظر نهایی را جناب آقای افشاریان می‌دهد. پس طبق مصوبه، مسئولیت‌ مستقیم چیدمان داورها با خود آقای افشاریان است. در گذشته اینطور بود اما تا به حال انقدر صریح نگفته بودیم.

عملکرد داوران و کمک داوران به صورت هفتگی در اختیار کمیته داوران قرار می‌گیرد. البته فقط یکی دو نفر از اعضای کمیته داوران تهران هستند و مابقی شهرستان هستند اما عملکرد و قسمت‌های مثبت و منفی به اطلاع اعضای کمیته داوران می‌رسد و همه نمرات را دارند. از این به بعد همه اعضای کمیته داوران می‌دانند که داور چطور قضاوت کرده و نمره‌اش چند است.

طبق دستور مستقیم آقای تاج و برای حمایت از داوران، همه برنامه‌ریزی‌ها برای داوری در کشور در خود کمیته داوران است. بسیاری فکر می‌کنند صحبت یا توصیه و فشاری وجود دارد اما به هیچ عنوان اینطور نیست. کمیته داوران اگر صلاح بداند، ممکن است در یک ماه به یک داور چهار بازی بدهد. کمیته داوران صلاح داوری کشور را می‌داند. ممکن است خیلی از استان‌ها ندانند و جاهای مختلف هم هستند که دوست دارند به این قضیه ورود کنند اما هیچگونه دخالتی در چیدمان کمیته داوران نیست و اختیار کمیته داوران از گذشته بیشتر است؛ همچنان که در گذشته هم این اختیار را داشت اما می‌گفتند تعداد زیاد داوران فشار آورده است. آقای تاج تاکید کردند که این کار توسط کمیته داوران انجام شود.

بند ششم برای اولین بار با این صراحت گفته می‌شود. داورانی که در طول فصل اشتباه تاثیرگذار داشته باشند و نتیجه بازی را عوض کرده باشند، نمره‌شان کمتر از ۷.۴ می‌شود. برای مثال بازی باید ۳-۱ می‌شده اما با اشتباه داور ۲-۱ شده است؛ در این شرایط نمره داور ۷.۹ می‌شود، چون بالاخره آن تیم برده است اما زمانی که نتیجه جابجا می‌شود، ۷.۴ می‌شود. اگر داوری سه ۷.۴ بگیرد، یا در نیم فصل یا در پایان فصل به لیگ یک سقوط می‌کند. تفاوتی نمی‌کند کدام داور با کدام درجه باشد. این را به همه داوران می‌گوییم که همه داوران بدانند. پس اگر سه بازی قضاوت کردید و نتیجه بازی جابجا شد، به لیگ یک تنزل پیدا می‌کنید.

مهدی تاج

خوشبختانه به زودی ۱۰ سیستم رادیویی توسط سازمان لیگ خریداری می‌شود و در اختیار کمیته داوران قرار داده می‌شود. ما برای ۸ مسابقه، ۸ سیستم لازم داریم اما ۱۰ سیستم می‌گیریم که دو تا هم ذخیره داشته باشیم. اگر در هفته نهم این سیستم بود، داوران در بازی تراکتور- نساجی و سپاهان- ملوان پیش هم نمی‌رفتند. خبرهای خوبی هم هست که سعی می‌کنیم هفته‌های بعد بدهیم.

داوران، کمک داوران، ناظران و مدرسانی که در فضای مجازی فعالیت زیادی دارند، دیگر حق عضویت در گروه‌ها و شبکه‌های مجازی را ندارند. اینکه صحبت می‌کنند و جواب می‌دهند و توضیح می‌دهند، درست نیست. اعضای کمیته داوران، آقای افشاریان و روابط عمومی فدراسیون هستند و بنابراین آقایان داور، کمک داور، داور چهارم، خانم، آقا، فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بدانید به هیچ عنوان حق ندارید در گروه‌ها و فضای مجازی فعالیت داشته باشید.

عضو کمیته داوران در پایان گفت: این هشت موردی بود که در این سه ساعت مصوب شد. بحث‌های زیادی شد و هر کسی گزارش‌هایش را از حوزه خودش داد. من مدت زیادی است که در داوری کشور هستم و دو سال هم هست که در کمیته داوران هستم و فکر می‌کنم این جلسه خروجی خیلی خوبی داشت.

 

منبع: ورزش3
دیدگاه