بیرانوند سکوت خود را شکست

علیرضا بیرانوند دروازه‌بان فصل گذشته باشگاه پرسپولیس، با انتشار یک ویدیو با هواداران درباره فسخ قرارداد خود با باشگاه پرسپولیس صحبت کرد.

به گزارش جهان مانا ، بعد از فسخ قرار یک طرفه علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی پوش تیم پرسپولیس با باشگاه خود، این بازیکن با موج شدیدی از انتقادات از سوی هواداران در فضای مجازی و مدیران باشگاه و پیشکسوتان این تیم رو به رو شد؛ انتقاداتی که از در برخی جاها از مسیر فوتبالی خود خارج می‌شد و رنگ بوی توهین‌های قومیتی به خود می‌گرفت.

سرانجام علیرضا بیرانوند پس از گذشت چند هفته از فسخ قرارداد خود با انتشار یک ویدیو پانزده دقیقه‌ای، با هواداران درباره فسخ قرارداد خود و شرایط باشگاه پرسپولیس صحبت کرد.

 

-در این گزارش به مشروح حرف‌های علیرضا بیرانوند می‌پردازیم.

 

او در این ویدیو سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:

پیش خودم گفتم که اگر بیشتر سکوت کنم برای جامعه فوتبال و ورزش خوب نیست. یک اتفاقاتی افتاد و مسئله با باشگاه بزرگ پرسپولیس این بود که من فسخ من کاملا قانونی هست و خلافی در این فسخ قرارداد من نیست.

 

او ادامه داد:

یک اتفاقاتی برای من افتاد بابت فسخ قراردادم با باشگاه بزرگ پرسپولیس. این بود که اول به همه مردم و هواداران باشگاه بزرگ پرسپولیس بگویم که فسخ قرارداد من کاملاً قانونی است و هیچ خلافی در این فسخ قرارداد وجود ندارد. فقط اتفاقی که دارد من را اذیت می‌کند؛ فضای مجازی و مجری‌های محترم، گزارشگران محترم و قلم‌بدستان رسانه‌های عزیز، به خاطر اینکه – مجبورم این حرف را بزنم – به خاطر اینکه بازدید زیادی داشته باشند و مخاطب زیادی برای خود جذب کنند، این کار را انجام می‌دهند اما من این اجازه را نمی‌دهم چون من کاری به رنگ لباس تیمم ندارم و من حالا 12-10 سال است که برای تیم ملی مشغول بازی هستم. و به نظر من این حرف‌ها بی احترامی به من است که این همه زحمت برای تیم ملی کشیده‌ام. زیاد خوب نیست چیزهایی را که نمی‌دانید بخواهید بابت صحبت‌هایی که در سایت‌ها و ادمین‌های شبکه‌های مجازی که همه خط گرفته‌اند تا من را جلوی هواداران بگذارند، عکس‌العمل نشان دهید.

 

او درباره توهین‌های قومیتی گفت:

اتفاقاتی برای من افتاده و برخی حتی از الفاظی چون «بیراوند دِهانی» یا «عشایر» استفاده کرده‌اند! من افتخار می‌کنم که «دِهاتی» هستم. افتخار می‌کنم که «عشایر» هستم. افتخار می‌کنم که از «عشایر» به این جایگاه رسیده‌ام. و بیشتر از همه افتخار می‌کنم که از «عشایر» آمده‌ام و به اینجا رسیده‌ام؛ آن هم بدون اینکه هزینه‌ای بابت این جایگاه پرداخت نکرده‌ام. همه می‌دانند که فقط با کمک مردمِ عزیزم و کمک آن بالاسری که خدا خیلی هوایم را دارد، به این جایگاه رسیده‌ام و حتی 1000 تومان هم بابت رسانه و ادمین و فضای مجازی برای اینکه من را یک پله بالاتر ببرند، هزینه نکرده‌ام. به خودم هم بابت همه این موارد افتخار می‌کنم.

 

او درباره فسخ قرارداد خود گفت:

اما بابت فسخ قرارداد با باشگاه بزرگ پرسپولیس؛ کاملاً قانونی است. بر فرض محال، اصلاً بگوییم که بیرانوند مطالبات خود را به طور کامل از باشگاه پرسپولیس گرفته باشد، پس چرا بعد از فسخ قرارداد هیچکدام از اعضای هیات مدیره باشگاه با من هیچ تماسی نگرفته‌اند که «آقای بیرانوند؛ شما که مطالبات کامل گرفته‌اید؛ چه شد که فسخ کردید؟»

وقتی که هیچ تماسی با من گرفته نمی‌شود، وقتی که هیچ پیامکی برای من ارسال نمی‌شود، یعنی من کارم را درست پیش برده‌ام و تصمیم گرفتم که به نظرم کاملاً عادلانه بود.

 

او درباره پولکی بودن توضیح داد:

خیلی از شماها می‌گویید که «علی بیرانوند پولکی است»، «علی بیرانوند به خاطر 300 میلیون تومان فسخ کرده»! مطالبات من نزدیک به 2 میلیارد بوده که باشگاه پرسپولیس باید آن را پرداخت می‌کرد و در روزهای آینده حتماً خواهید شنید که چرا پول من را ندادند و دنبال چه چیزی بودند که من را اذیت کنند!

می‌خواهم به شما بگویم که من می‌دانستم دنبال این هستند که من را مقابل هوادار قرار دهند. این را باید به شما بگویم؛ منِ بیرانوند نه، تمام بازیکن پرسپولیس در این مدت زحمت کشیده‌اند و باید به آنها احترام بگذارید. آنها حق‌شان را می‌خواهند. در این 8-7 سال بازیکنان پرسپولیس زحمات زیادی کشیدند و قهرمانی‌های زیادی به دست آوردند و وقتی حق‌شان را می‌خواهند، شما نباید با عکس‌العمل یک ادمین در فضای مجازی یا رسانه‌ها، به بازیکنان فشار بیاورید و حرف‌های رکیک به آنها، خانواده و ناموس‌شان بزنید. این خوب نیست!

باشگاه بزرگ پرسپولیس متکی به بیرانوند و امثال بیرانوندها نیست. بیرانوند برود هم جایگزین هست و این اتفاقات بارها برای پرسپولیس افتاده است. اگر بیرانوند قراردادش را فسخ می‌کند، دنبال حقش بوده. شما در همین روزها می‌بینید بازیکنانی هستند که با اینکه تیم‌شان در وضعیت سقوط بوده، اما حالا در تیتر یک روزنامه‌ها و پیج‌ها و رسانه‌ها قرار دارند؛ بازیکن‌هایی که 40-30 میلیارد پول رضایت‌نامه آنهاست. بازیکن‌هایی که از این طرف به آن طرف رفتند و مبالغ زیادی به آنها پیشنهاد می‌شود. پس انتظار این است که نه فقط بیرانوند، به همه بازیکنان پرسپولیس باید احترام گذاشته شود.

 

او درباره موضع‌های پیشکسوتان باشگاه بر علیه خود گفت:

من تمام پیشکسوتان را  دوست دارم و خیلی چیزها از آن‌ها یاد می‌گیرم اما چند تا از پیشکسوتان انگشت نمای فوتبال ما هستند که درباره من صحبت می‌کنند و انگار شغل آن‌ها شده است درباره من حرف بزنند. من خودم می‌دانم از کجا خط میگیرند. اول ببینند چه اتفاقاتی را برای باشگاه رقم زده‌اند بعد بیاییند درباره من صحبت کنند. کسانی که از من بد می‌گویند انگیزه من را بیشتر می‌کنند. 

آن پیشکسوتی که می‌گوید «بیرانوند اگر برگردد تیم را بهم می‌ریزد»؛ خداروشکر که نشان داده بیرانوند هر جا بوده موفق بوده! نه خودِ بیرانوند؛ بلکه با کمک بازیکنان و هوادارها. من «تیم بهم‌زن» نیستم! بیرانوند با رفتارو شخصیتی که دارد، تیم را یک‌دل می‌کند!

وقتی شما می‌گویید «بیرانوند اگر برگردد تیم را بهم می‌ریزد»؛ کسانی دیگر از این حرف‌ها سو استفاده می‌کنند و هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و عشق می‌کنند که شما این حرف‌ها را زدید و به این فکر می‌کنند که «اگر بیرانوند برنگردد ما بزرگ می‌شویم و شاخ می‌شویم» و مردم چهارتا کامنت برای‌تان می‌گذارند، خوب نیست! برگردی به عقب تا ببینیم شما برای باشگاه بزرگ پرسپولیس چکار کردید. شما چه کار بزرگی برای پرسپولیس انجام داده‌اید که درباره من چنین صحبتی می‌کنید؟

 

او خطاب به هواداران گفت:

من اجازه نمی‌دهم که هیچ رسانه و گزارشگری و قلم‌بدستان رسانه به من بی‌احترامی کنند. اگر اتفاقی برای من افتاده من فقط دنبال حقم بودم. صرفاً هم ایستاده‌ام که حقم را بگیرم. من هر جایی که بودم، با دل و جان برای تیمم، هواداران کار کرده‌ام. خدا هم به من خیلی کمک کرده تا موفق شدم. تنها صحبتی که با هواداران دارم این است که به بازیکنی که سال‌های سال برای شما زحمت کشیده، بی‌احترامی نکنید تا نتواند این اتفاقات را فراموش کند! من که اتفاقاتی که برای باشگاه پرسپولیس رقم زده‌ام را فراموش نخواهم کرد. مخصوصاً مثلاً رکوردهایی که خودم زدم! که با کمک شما هواداران بوده، با کمک بازیکن‌ها بوده. ولی مطمئن باشید که من سر تصمیم خودم هستم. شاید این تصمیم احساسی هم باشد ولی امیدوارم شما به این تصمیم من احترام بگذارید. ولی با این حال، تصویرسازی و آینده باشگاه را دیدم که چنین تصمیمی گرفتم. چون می‌دانستم خیلی دنبال این هستند که باشگاه پرسپولیس را از قدرتنمایی که داشت، از مسیر رو به جلوی خود، کنار بزنند. به نظرم این اتفاق به زودی برای باشگاه پرسپولیس استارت می‌خورد.

علیرضا بیرانوند

او درباره مشکلات مالی باشگاه اضافه کرد:

باز هم می‌گویم؛ پرسپولیس متکی به بیرانوند نیست. باز هم می‌گویم، بیرانوند «پولکی» نیست! بیرانوند اگر «پولکی» بود؛ زمانی که پیشنهاد داشتم از بلژیک، 700 هزار دلار به خزانه باشگاه پرسپولیس داد و رفت؛ آنهم در شرایطی که فقط 25% تا 30% از مطالبات خود را از باشگاه گرفته بود. شاید همان موقع بهترین کار این بود که 700 هزار دلار را در جیب خودم می‌گذاشتم و یک قرارداد خوب هم با آن تیم بلژیکی می‌بستم. اما نه؛ من دیدم که باشگاه پرسپولیس و هواداران من را بزرگ کردند. با تشویق‌هایشان، با صحبت‌هایی که به من روحیه می‌دادند. برای همین من دوست نداشتم این اتفاق برای آنها بیوفتد و دوست داشتم یک کمک مالی به آنها بشود و بروم. 

بیرانوند اگر پولکی بود یک زمانی در همین فصل به عنوان یکی از کاپیتان‌های تیم با مدیرعامل صحبت کردم و گفتم که بازیکن‌ها دستشان خالی است، باید پول بدهید. این اتفاق 2-3 بازی مانده بود به پایان نیم‌فصل که از مدیرعامل خواستم که در این هفته 10% به بازیکنان پرداختی داشته باشند. که قول آن را گرفتیم و به بازیکنان منتقل کردیم و گفتیم در این هفته پول می‌دهند.

داده‌ام 10% را. خواهشاً برای حفظ آبروی ما و خودت و باشگاه، این پول را تامین کن و بده.» در جواب گفت «ندارم»! در پاسخ گفتم: «باشه، 10% من را نده!» باز گفت «کم دارم»!

در پاسخ گفتم: «من می‌روم 2-3 نفر را راضی می‌کنم که 4-5 نفر بشویم 10% را نگیریم تا بتوانیم پول کادر فنی و بازیکنانی که گله‌مند هستند و پول نیاز دارند را بدهیم.»

من این کار را انجام دادم و نزدیک 3 ماه ما چند بازیکن، 10% از سایر بازیکنان عقب‌تر بودیم. همه هم این را می‌دانستند. برای همین می‌گویم که من «پولکی» نیستم! من فقط زحمت کشیده‌ام و حقم را می‌خواهم. اصلاً هم دنبال بازارگرمی نیستم. دنبال اینکه با احساسات هواداران بازی کنم هم نیستم. من می‌دانم که هواداران چقدر به من لطف دارند. بین کامنت‌ها در فضای مجازی و واکنش واقعی مردم در جامعه، تفاوت بسیاری وجود دارد. من مطمئنم که هواداران پرسپولیس و همه مردم ایران کارهای من را در پرسپولیس و تیم ملی را فراموش نمی‌کنند.

من اگر «تیم بهم‌زن» بودم، هیچوقت نمی‌رفتم 2-3 بازیکن را راضی کنم که چند ماه از نظر پرداختی از سایر بازیکنان عقب‌تر باشند.

 

او درباره کامنت‌ها در فضای مجازی و تلاش رسانه‌ها برای تخریبش گفت:

من می‌بینم که برخی‌ها چه کارهایی در ورزش انجام داده‌اند. هر ورزشکاری هم دوست دارد حقش را بگیرد. شاید یک بازیکن حتی 2 برابر من بگیرد؛ نوش جانش! آن هم دقیقاً همین فکر من را دارد و می‌گوید «حق من است، حقم را می‌خواهم»! و خب آن بازیکن حقش را هم می‌گیرد. برای همین انتظارم از هواداران این است که گول فضای مجازی و رسانه‌ها را نخورند. رسانه‌های برای خراب کردن بیرانوند، تیرشان به سنگ خورد.

 

او در پایان صحبت‌هایش گفت:

آنها برای بیرانوند نقشه داشتند که در پرسپولیس خرابش کنند. نقشه داشتند که از تیم ملی دورش کنند. ولی بیرانوند چون پول حرام سر سفره‌اش نبرده، این جایگاه را دارد. چون زیرمیزی به کسی نداده این جایگاه را پیش مردم و هواداران دارد. من با تلاش و زحمت خودم به اینجا رسیده‌ام و همین راه را هم ادامه می‌دهم. به خاطر همین هم هست که این جایگاه را دارم.

فقط صحبتم با هواداران همین است؛ من یک تصمیمی گرفتم و باید به این تصمیم احترام بگذارید. فقط می‌خواستم این را به شما بگویم که این اتفاقات وجود دارد و خیلی‌ها دوست نداشتند که من اینجا باشم. این موضوع را هم خودتان می‌بینید.

فقط ببینید چند پیشکسوت انگشت‌نمای فوتبال چگونه صحبت می‌کنند؛ مثلا می‌گویند «بیرانوند دیگر نباید برگردد»! حتی از آقای مدیرعامل خواهش می‌کنند که بیرانوند دیگر برنگردد. شما هم که از این موضوع استقبال می‌کنید! دم شما هم گرم؛ خیلی هم مخلصتان هستم! استقبال کنید. 

من هر کجا که بروم، صدم را می‌گذارم! این را نشان داده‌ام! چون پول حلال برده‌ام سر سفره خانواده‌ام.

من سرم را بالا می‌گیرم و چشم در چشم با شما صحبت می‌کنم. همین که در بیرون هواداران انقدر مهربان و با احترام با من صحبت می‌کنند، یک دنیا برای من ارزش دارد.

 

دیدگاه