نامی که امشب بارها فریاد زده شد: امیر قلعه‌نویی!

تیم ملی ایران بعد از شکست تلخ مقابل قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها با چهار گل این بار عنابی‌ها را شکست داد تا یک شب زیبا را شکل دهد.

به گزارش جهان مانا، تیم ملی ایران هرچند طی سه بازی اخیر خود در مسیر انتخابی جام جهانی 2026 توانسته بود به هفت امتیاز دست یابد، اما نوع نمایش شاگردان امیر قلعه‌نویی به محلی برای انتقاد برخی کارشناسان تبدیل شده بود. هرچند امیر قلعه‌نویی قصد داشت با عبور از این انتقادات، تیمش را همچنان مدعی و موفق جلوه دهد، اما تیغ تیز انتقادات به نمایش تیم ملی و خصوصا عملکرد تهاجمی آن که انتظار می‌رفت با ستاره‌هایی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، محمد محبی و ... زهردارتر نشان دهد، مانع از این می‌شد.

توقف در تاشکند مقابل ازبکستان بار دیگر این انتقادات را افزایش داده بود و این در حالی بود که تیم ملی طی سه بازی خود تنها موفق به ثبت دو گل شده بود.

شرایطی که بیم و نگرانی زیادی را در آستانه بازی با قطر به عنوان تیمی که قهرمان دوره اخیر جام ملت‌ها شده بود و اتفاقا توانسته بود شاگردان امیر قلعه نویی را در مرحله نیمه نهایی از رقابت‌ها حذف کند، شکل داد. نمایش دقایق ابتدایی تیم ملی اما در برابر این حریف متفاوت بود اما در ادامه این قطر بود که در مدت کوتاه مالکیت توپ خود توانست با ضربه معز علی بیرانوند را تسلیم کند و ایران را در آستانه شکست قرار دهد.

تیم ملی بعد از این گل هم خیلی دیر به خودش آمد و نگرانی‌ها را بیشتر کرد. با این حال ارسال دیدنی امید نورافکن و ضربه سر سردار آزمون توانست همه چیز را به تساوی تبدیل کند. دو تیم با تساوی یک – یک راهی رختکن شدند تا اولین تریبونی که شرایط انتقاد و کارشناسی را در اختیار داشت، به نحوه عملکرد شاگردان امیر قلعه نویی و البته تدابیر کادر فنی به واسطه پتانسیلی که در اختیار داشت، حمله کند.

سردار آزمون

نیمه دوم اما متفاوت پیش رفت. گل سردار آزمون روی اشتباه گلر قطری‌ها در ادامه نیز با حملات دیگری از سوی شاگردان امیر قلعه‌نویی همراه شد تا ستاره‌های عنابی کاملا خنثی شوند. مهمترین عنصر قطری‌ها اکرم عفیف بود که چه در نیمه اول و چه در دیدارهای اخیر ملی و مقابل باشگاه‌های ایرانی زهر خود را ریخته بود اما در نیمه دوم کاملا مهار شد و کمتر اثری از او در زمین دیده شد.

امیر قلعه‌نویی کاملا ابتکار عمل را در دست گرفت و شاگردان با شناخت کامل نقاط ضعف حریف در نیمه دوم، حملات خود را روی دروازه آنها افزایش دادند. نمونه بارز آن را می‌توان موقعیت‌هایی که حتی علیرضا جهانبخش در مدت کوتاه حضورش در زمین کسب کرد و از دست رفت، عنوان کرد.

با این حال شاگردان امیر قلعه نویی در ادامه نمایش تهاجمی و جالب توجه خود توسط محمد محبی دو گل دیگر به ثمر رساند تا با چهار گل زده مقابل قهرمان آسیا، یک شب ویژه را خلق کند.

امیر قلعه نویی

سرمربی تیم ملی که در این بازی کاملا آمار را در اختیار خود می‌دید، شاید نتوانسته باشد تلخی آن شکست در نیمه نهایی جام ملت‌ها را آنطور که باید جبران کند، اما شکست دادن قهرمان آسیا می‌تواند اتفاق مثبتی برای او روی نیمکت تیم ملی محسوب شود که طی ماه‌ها اخیر همواره با انتقاد مواجه بود و حتی نتوانسته بود شکست دادن سامورایی‌ها را آنطور که باید جشن بگیرد و از آن لذت ببرد.

یک بار دیگر آمار تهاجمی ایران را مرور کنیم: دو اصابت توپ به تیرک دروازه حریف و مردود شدن یک گل به واسطه آفساید و 4 موقعیت دیگری که از دست رفت. ژنرال اکنون تیمی تهاجمی را مقابل منتقدات خود قرار داده است و با چهار گل نیز قطر قهرمان آسیا را شکست داده است. او بار دیگر درجه‌هایش را چسبانده و البته می‌داند که جایگاه او روی نیمکت تیم ملی به شکلی است که هر لحظه و هر بازی باید منتظر اقدام دیگری از سوی منتقدان باشد. با این حال او چشم به سه تقابل بعدی مقابل کره شمالی قعرنشین، قرقیزستان و امارات دوخته است؛ سه دیداری که شاید بتواند شرایط را کاملا به سود او کرده و با برچسب "صعود ایران با سرمربی ایرانی‌اش" همه چیز را به کام او کند.

 

منبع: ورزش3
دیدگاه