رئیس جدید موساد را بیشتر بشناسید

نتانیاهو در مراسم معارفه رئیس جدید موساد به اعضای این سازمان جاسوسی گفت: اولین وظیفه هریک از شماها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌ای است. به ادعای وی، «تضمین بقای ملت یهود در برابر خطرات ناشی از آیت‌الله‌ها» از وظایف این سازمان است.

گروه جهان مانا به نقل از قرن نو، دوشنبه هفته گذشته داوید بارنیا با حکم دادستانی توسط بنیامین نتانیاهو به جای یوسی کوهن به عنوان رئیس جدید موساد منصوب شد. او 56 ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه نیویورک است که در سال 1996 برای دوره آموزشی افسران در موساد ثبت‌نام کرده بود و در بخش عملیات آن مشغول به فعالیت شد. وی 25 سال سابقه کار در موساد را دارد و تاکنون چهار جایزه نظامی هم دریافت کرده است. او از دو سال پیش معاون یوسی کوهن بوده است.

پدر وی از کسانی بود که با خانواده از آلمان نازی فرار کرده بود. او هنگام مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی سه سال داشت. در شانزده سالگی به همراه پدرش به یک انجمن حامی صهیونیست‌ها پیوست و با گردان سوم این انجمن علیه فلسطینیان جنگید. او مدتی به عنوان مدیر بازرگانی در یک بانک سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی هم کار کرد.

رئیس پیشین موساد در این مراسم گفت: برنامه روزمره موساد جنگ پنهان است. ما دائماً، در همه جا، عملیات‌های بی‌شماری را انجام می‌دهیم. رسانه‌های اسرائیلی داوید بارنیا را کارشناس مبارزه با حزب‌الله لبنان و متخصص فعال کردن جاسوسان موساد در نقاط حساس جهان می‌دانند.

یوسی کوهن از سال ۲۰۱۵ که برجام به توافق رسید ریاست موساد را برعهده داشته است. ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و معاون وزارت دفاع ایران در آذر پارسال، در زمان ریاست وی طراحی شده بود. همچنین در دوره ریاست وی موساد عامل انفجارهای سایت نطنز در دو رویداد ۱۲ تیر پارسال و ۲۲ فروردین امسال بود. برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که بنیامین نتانیاهو یوسی کوهن را برای ریاست حزب لیکود بعد از دوران رهبری خود در نظر گرفته است.

دیدگاه