ماجرای بی‌جواب‌ماندن نامه آژانس انرژی اتمی به ایران چیست؟

ماجرای نامه بی جواب آژانس انرژی اتمی

توافق ایران و آژانس سوم تیرماه به پایان رسید و حالا آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید پاسخی از ایران درباره تمدید بازرسی‌های هسته‌ای دریافت نکرده‌ایم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار دریافت پاسخی «فوری» از ایران درباره تمدید توافق فنی با تهران شد. نماینده ایران در آژانس اما می گوید تفاهم فنی تعهد نیست و آژانس تنها مجری این توافق است. به گفته وی این توافق با تعهدات پادمانی ایران ارتباطی ندارد و جمهوری اسلامی به تعهدات پادمانی خود پایبند است.

کاظم غریب آبادی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین دیروز تاکید کرد که اقدام ایران در ثبت داده‌ها، یک تصمیم سیاسی و تنها به منظور تسهیل گفت‌وگوهای سیاسی بوده و تعهدی ایجاد نمی کند.
وی در پیامی توییتری نوشت: "از زمانی که ایران به اجرای توافقنامه پادمان جامع خود ادامه می‌دهد ادامه یا قطع ثبت داده‌ها ارتباطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد." او ادامه داد: "هرگونه تصمیمی که توسط ایران در این زمینه اتخاذ شود تنها بر اساس ملاحظات سیاسی بوده و آژانس نمی‌تواند و نباید آن را به عنوان چیزی که حق آن را داشته در نظر بگیرد."

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای روز جمعه اعلام کرد «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس روز ۱۷ ژوئن نامه‌ای به مسئولان ایرانی در این خصوص نوشته اما "ایران به این نامه پاسخ نداده و مشخص نکرده که آیا قصد حفظ کردن توافق فعلی را دارد یا خیر."
در بخشی از بیانیه نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل آمده است: "در این خصوص به پاسخ فوری ایران نیاز است. رافائل گروسی بر اهمیت حیاتی گرآوری داده از فعالیت‌های تهران به موجب این توافق تأکید کرده است." آژانس اتمی گفته تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت در ایران و گردآوری بی‌وقفه داده توسط تجهیزات این نهاد بین‌المللی، ضروری است.

دیدگاه