تختِ گاز خودروهای وارداتی به سوی گرانی

اواسط خرداد ماه بود که روند قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی نزولی شد؛ حال اما با گذشت بیش از یک ماه، رشد نرخ ارز و بازگشت انتظارات تورمی بازار خودروهای وارداتی را در مسیر گرانی انداخته است.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، خودروهای وارداتی این روزها پا به پای خودروهای داخلی در حال گران شدن هستند؛ رصد بازار خودروهای وارداتی حاکی از آن است که در بین خودروهای وارداتی کره ای افزایش قیمت ها از اواخر خرداد ماه شدت گرفته است.

طبق براوردهای صورت گرفته خودرو هیوندای اکسنت از 660 میلیون تومان در اواخر خرداد ماه امروز به قیمت 700 میلیون تومان رسیده است و خودرو النترا مدل 2018 این گروه نیز در این مدت نزدیک به 50 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و در حال حاضر یک میلیارد و 150 میلیون تومان قیمت خورده است و خودرو هیوندای آی 20 نیز در این مدت 25 میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر 775 میلیون تومان قیمت خورده است.

خودروهای گروه کیا نیز در این مدت افزایش قیمت را تجربه کرده اند؛ خودرو کیا سراتو مدل 2018 از یک میلیارد و 100 میلیون تومان در اواخر خرداد ماه امروز به قیمت یک میلیارد و 150 میلیون تومان رسیده است و خودرو اپتیما هیبرید نیز در این مدت 50 میلیون تومان گران شده است و یک میلیارد و 750 میلیون تومان قیمت خورده است.

در بین خودروهای آلمانی موجود در بازار نیز این افزایش قیمت ها مشهود است؛ خودرو فولکس واگن GTI از اواخر خرداد ماه تاکنون صد میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر 2 میلیارد تومان قیمت خورده است و در میان خودروهای بنز نیز مدل E200 آن از 6 میلیارد و 900 میلیون تومان در اواخر خرداد ماه امروز به قیمت 7 میلیارد و 50 میلیون تومان رسیده است و در بین خودروهای گروه بی ام و نیز سری 730LI 7 آن از 7 میلیارد و 900 میلیون تومان امروز به قیمت 8 میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است.

در بین خودروهای ژاپنی اما در این مدت به نسبت ثبات قیمتی حاکم بوده است؛ خودرو تویوتا C-HR تمام چرخ محرک مدل 2018 از اواخر خرداد ماه تاکنون بر روی قیمت 2 میلیارد و 80 میلیون تومان ثابت مانده است، گفتنی است که این خودرو در اسفند سال گذشته یک میلیارد و 900 میلیون تومان قیمت داشته است.

خودروهای چینی وارداتی که امروزه بازار خودرو کشور را در دست گرفتند نیز در این مدت افزایش قیمت را تجربه کرده اند؛ خودرو برلیانس H220 دنده ای مدل 1399 از 230 میلیون تومان در اواخر خرداد ماه امروز به قیمت 250 میلیون تومان رسیده است و خودرو برلیانس H230 اتوماتیک نیز از 290 میلیون تومان در اواخر خرداد ماه امروز به قیمت 305 میلیون تومان رسیده است.

افزایش نرخ ارز و افزایش انتظارات تورمی به افزایش نرخ خودروهای وارداتی در هفته های اخیر دامن زده است؛ بررسی قیمت خودروهای وارداتی و اختلاف قیمت آن از بازارهای جهانی حاکی از آن است که توقف واردات خودروهای وارداتی در سال های اخیر و افزایش تقاضا برای این خودروها در این مدت منجر به فاصله گرفتن روند قیمت ها در این بازار از نرخ تورم عمومی شده است.

دیدگاه