از وعده محقق‌نشده تحویل ده‌ها میلیون‌ دوز واکسن برکت تا پاستور/ وعده‌های آتی معاون اول رئیسی هم از جنس تولید واکسن داخلی خواهد بود؟

مخبر بدون تحقق وعده‌هایش برای تحویل ده‌ها میلیون‌ها دوز واکسن برکت به پاستور رفت

با حکم ابراهیم رئیسی، محمد مخبر دزفولی ستاد اجرایی فرمان امام را ترک کرده و راهی دولت می‌شود بدون آنکه معلوم شود چرا وعده‌های پُر تکرار او درباره واکسن هیچگاه جامه عمل به خود نپوشید و آمارهای محقق شده با وعده‌های او از زمین تا اسمان تفاوت دارد.

به گزارش جهان مانا، امروز 17 مرداد بالاخره تکلیف نفر دوم کابینه سیزدهم مشخص شد و سید ابراهیم رئیسی حکم معاون اولی خود را به نام محمد مخبر دزفولی زد. به شکل سنتی جایگاه معاون اولی، اجرایی‌ترین بخش کابینه است که به تجربه در هماهنگی دستگاه های مختلف و خصوصا بخش های اقتصادی و صنعتی دولت نقش بسیار مهمی دارد. مخبر دزفولی در حالی قرار است این مسئولیت را بر عهده بگیرد که نام او ماه‌ها داست با یک ترکیب مهم در ذهن مردم ایران گره خورده است؛ «واکسن کرونا».

مخبر دزفولی از همان ماه‌های ابتدایی ورود کرونا به ایران از آغاز ساخت واکسن این ویروس در ستاد اجرایی فرمان امام، یعنی مجموعه‌ای که تا امروز تحت ریاست او بوده خبر می داد. او در مرداد ماه 99 خبر آغاز تست انسانی واکسن کرونای ساخت ستاد اجرایی فرمان امام یا همان «کوو برکت» را اعلام کرد.

هفته‌ها پشت هفته‌ها می‌گذشت و از ستاد اجرایی فرمان امام و مخبر دزفولی مرتبا خبرهای خوش درباره واکسن می رسید. او روز 21 اردیبهشت امسال، وقتی که واکسیناسیون سراسری در جهان سرعت بالایی گرفته بود و در ایران این روند، با کندی و زحمت فراوان انجام می‌ شد، در مراسم رونمایی از اولین تولید انبوه واکسن کرونای برکت اینگونه وعده داد: «ما در اردیبهشت یک میلیون دوز را تحویل خواهیم داد اما اینکه کی استفاده شود به وزارت بهداشت بستگی دارد ولی چون ما از واکسن مطمئن بودیم تولید انبوه را شروع کردیم. در خرداد ماه به چهار میلیون دوز خواهد رسید. در تیر ماه خط دو هم به مدار می‌آید و بین 10 تا 12 میلیون دوز تحویل می‌دهیم و در مرداد به 20 و در شهریور به 25 تا 30 میلیون دوز خواهد رسید.»

تاکنون چه تعداد واکسن برکت تحویل داده شده است؟

با یک حساب و کتاب ، بر اساس این وعده تا تاریخ مورد نظر مخبر دزفولی، باید به بیش از 30 میلیون دز واکسن تا پایان شهریور تحویل می‌شد. طبق گفته یک هفته قبل مخبر یعنی هفتم مرداد ، فقط حدود ۵ میلیون دُز تولید کرده‌اند که البته تا رسیدن آنها به دست وزارت بهداشت، هنوز مانده است. اما امروز که حکم معاون اولی مخبر دزفولی صادر شده اوضاع چطور است؟ بر اساس آمار وزارت بهداشت تا کنون کمتر از 4 و نیم میلیون نفر در ایران واکسینه شده اند که اگر همه آنها دو دز واکسن دریافت کرده باشند، در مجموع 9 میلیون دز می شود. آن هم در شرایطی که بخش زیادی از این واکسیناسیون توسط واکسن های خارجی صورت گرفته و سهم واکسن برکت، به یک میلیون دوز هم نمی‌رسد.

امروز که حکم مهمترین پست کابینه بعد از رئیس جمهوری به نام مخبر دزفولی خورده، آیا قابل قبول است که او بدون دادن گزارشی شفاف و قانع کننده از آنچه که وعده داده بود و چیزی که محقق شد، نفر دوم کابیته دولت سیزدهم بشود؟

کارنامه مخبر دزفولی در تولید واکسن مشخص است و بی پاسخ گذاشتن ابهامات این زمینه توسط او، معنای مهمترش این است که ابراهیم رئیسی هم این کارنامه را قبول دارد و آن را موفق می‌داند

افکار عمومی حق دارند بپرسند در حالی که علی الظاهر وعده 21 اردیبهشت مخبر دزفولی تا کنون کاملا شکست خورده و نه تنها خبری از تحقق آن نیست بلکه کشور مدت‌ها معطل آن شده بود، او قرار است چه نوع مدیریتی از خود در دولت سیزدهم بروز بدهد؟ آیا آن همه وعده دولت درباره مسایل اقتصادی هم سرنوشت وعده‌های داده شده مخبر دزفولی در حوزه واکسن را پیدا خواهند کرد؟ وقتی وعده‌هایی که بر سر جان مردم داده شده و تحقق آنها واجب‌ترین کار کشور است تا این حد معطل مانده، چه انتظاری از بقیه وعده‌ها می‌رود؟

به هر حال محمد مخبر دزفولی از امروز رسما کار خود را به عنوان نفر دوم دولت آغاز می‌کند اما عدم پاسخگویی او باعث فراموشی سوالات باقی مانده درباره وعده‌های وی درباره واکسن نخواهد شد و قطعا باری از بی‌اعتمادی را برای مردم ایجاد خواهد کرد؛ باری که او با خود به دولت سیزدهم خواهد برد.

مساله مهم دیگر ایجاست که آیا ابراهیم رئیسی راضی است دولتش در همین قدم‌های ابتدایی با سر ریز چنین دست مسایل و ابهاماتی که مدیران او از دستگاه‌های دیگر با خود به پاستور می‌آورند کار خود را آغاز کند؟

به هر حال حکم معاون اولی مخبر دزفولی صادر شده است اما به نظر این رئیسی است که باید نگران این مساله باشد که مدیران او بدون اعتماد عمومی کار خود را آغاز نکنند. واقعیت این است که کارنامه مخبر دزفولی در تولید واکسن مشخص است و بی پاسخ گذاشتن ابهامات این زمینه توسط او، معنای مهمترش این است که ابراهیم رئیسی هم این کارنامه را قبول دارد و آن را موفق می‌داند.

منبع: قرن نو

دیدگاه