شانس افراد پیشنهادی رئیسی برای وزیرشدن چقدر است؟

کابینه سید‌ابراهیم رئیسی پس از صحبت‌ها، اظهار‌نظر‌ها و سهم‌خواهی‌ها، با تاخیر معرفی شد تا خط پایانی بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پیرامون کابینه باشد. اما آنچه که از همان ابتدای انتشار لیست اعضای کابینه به ذهن ناظران خطور کرد این مساله بود که این کابینه با آن چیزی که از کابینه سیزدهم بخاطر شعارهای رئیسی انتظار میرفت، تفاوت دارد.

به گزارش جهان مانا، واقعیت این است که لیست پیشنهادی رئیسی برای تشکیل دولت سیزدهم، کمتر کسی را راضی کرد و بسیاری معتقدند که رئیس‌جمهور می‌توانست کابینه به‌مراتب قوی‌تر و کارآمد‌تری را با سابقه کارهای اجرایی مرتبط انتخاب کند. به خصوص که یکی از شعارهای ابراهیم رئیسی ، به تخصص وزرایش اشاره داشت.

اینک نیز با توجه به بررسی های صورت گرفته، عیان است که انتقاد به کابینه نه از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان بلکه از سوی خود اصولگرایان کلید خورده و خود آنها نیز بر این عقیده‌اند که کابینه معرفی شده شاید چندان در اندازه‌های باید و شاید نیستند و باید در آن تجدید‌نظر اساسی صورت گیرد. البته این رویکرد نه در فضای سیاسی میان جریانات و گروه‌های مختلف که از سوی نمایندگان مجلس نیز مطرح شده است.

رصد حضور و اظهارات وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مختلف مجلس از یک سو و صحبت‌های نمایندگان در مورد صلاحیت برخی وزرای پیشنهادی حکایت از این دارد که مجلس قصد ندارد به برخی از آنها رای اعتماد بدهد.

رسانه های منتقد و اصلا طلب هم در این خصوص گفته اند برخی وزرای پیشنهادی با وجود سابقه علمی خوبی که دارند، اما تجربه و سابقه اجرایی مناسبی برای تصدی پست وزارت ندارند. این امر به شکلی بوده است که حتی صدای مخالفت‌ها نیز از داخل مجلس شنیده می‌شود. در این میان هم بعضی وزارتخانه‌ها که از اهمیت به‌سزایی برخوردارند و آینده کشور را می‌سازند، کمتر توجهی به آن‌ها می‌شود.

فعالان سیاسی به خصوص در طیف اصلاح‌طلبان براین باورند بخشی از کابینه دولت سیزدهم کم تجربه و جوان هستند،‌ و این نقطه ضعف و پاشنه آشیل کابینه است.

همزمان برخی نمایندگان مانند حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس و ازجمله دیگر چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری از ناکامی «یک پنجم وزرای پیشنهادی» در مسیر کسب رای‌اعتماد سخن گفته، برخی منابع این میزان را تا حدود نیمی از هیات وزیران پیشنهادی تخمین زده و وضعیت ۹ گزینه پیشنهادی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، صمت، کار، نیرو، نفت، بهداشت و ورزش را نسبت‌به ۱۰ گزینه دیگر نامساعد تفسیر کرده‌اند.

جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از روز شنبه هفته آینده در مجلس شروع می‌شود برای همین زمان زیادی باقی نمانده است تا میزان سنجش صحت این گمانه‌ها و اظهارات، معلوم شود.

منبع: قرن نو

دیدگاه