جای خالی دیپلماسی عمومی در مذاکرات/ بهشتی پور: مردم می‌خواهند بدانند پاسخ ایران چه بوده است

یک کارشناس سیاست خارجی گفت:در عرصه دیپلماسی رسانه ای ما در ۴۰ سال گذشته، ضعف وجود داشته است. اینجا چون با یک مذاکرات سرنوشت ساز رو به رو هستیم، نمی شود جامعه بی تفاوت باشد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این گفتگوها و مذاکرات درباره برجام در زندگی مردم تاثیرگذاشته است.

به گزارش جهان مانا به نقل از خبرآنلاین، حسن بهشتی‌پور در یک نشست مجازی در خصوص دیپلماسی عمومی دولت در مذاکرات رفع تحریم ها گفت: آوردن بحث های تخصصی مربوط به دیپلماسی و مذاکرات، به سطح جامعه دردسرساز است. تا زمانی که مذاکرات در جریان بوده و به نتیجه نرسیده، نمی توان جزئیات را مطرح کرد. متاسفانه در دوره قبل، در رسانه ها از سمت جناح رقیب گفته می شد که چرا جزییات منتشر نمی شود و این توقع را ایجاد کردند. بحث رسانه و دیپلماسی رسانه ای باید پیوست رسانه ای تهیه کند که کار علمی روی آن باید انجام شود. انچه در دوره قبل مورد انتقاد بود، باز هم دارد از سوی کسانی که در آن دوره منتقد بودند اتفاق می افتد. در دیپلماسی نصف مساله ساختن افکار عمومی در داخل و خارج کشور است. به خصوص متقاعد کردن افراد در خارج از کشور، کار بسیار مشکل تری است و باید به زبان های غیر فارسی با آنها صحبت کرد، مقاله منتشر کرد و …

این کارشناس با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته در عرصه دیپلماسی رسانه ای ضعف وجود داشته است گفت: جامعه به دلیل مواجهه با یک مذاکرات سرنوشت ساز نمی تواند بی تفاوت باشد. ما چه بخواهیم و جه نخواهیم این گفتگوها و مذاکرات در زندگی مردم تاثیر گذاشته است. در بازار و اقتصاد هر کشوری یک جو روانی وجود دارد که روی اقتصاد و افکار عمومی تاثیر دارد. دولت فعلی باید فکر اساسی برای پیوست رسانه ای گفتگوها انجام دهد. اگر ایران پاسخی داده، جامعه علاقه مند است که بداند در چه زمینه ایران الان حساس است. اگر امریکا پاسخی داده مردم علاقه مند هستند که بدانند پاسخ امریکا کلیاتش راجع به چیست؟ ما یک سخنرانی تفصیلی از اقای باقری داشتیم که بعد از یک دوره سکوت انجام شد که جزییاتی در مورد مساله مطرح شد. بعد از آن ما با دیپلماسی پینگ پنگی رو به رو هستیم. مردم منتظر هستند بدانند این روند چقدر طول می کشد. موضوع دیپلماسی رسانه ای یک کار تخصصی است. در موضوع پیوست رسانه ای ما واقعا ضعیف عمل کرده ایم و آن طور که جامعه می خواسته عمل نشده است. مذاکره کننده ما در خط جبهه گفتگوها است. برای اینکه بتواند مردم را همراه خودش را بکند، باید بتواند یک پیوست رسانه ای جامع و مناسب تهیه کند.

وی اضافه کرد: پاسخ ایران به آمریکا و سرنوشت توافق برای مردم اهمیت دارد. در هر صورت الان جامعه منتظر است که بیشتر در مورد این پاسخ ها بداند. من فکر می کنم که قرائن و شواهد نشان می دهد که هم ایران و هم امریکا نیاز به توافق داشته و هر دو تلاش می کنند با امتیاز گیری حداکثری به سمت توافق بروند. ریاض و عربستان سعودی تلاش می کنند که نتیجه ای از گفتگوها گرفته نشود.

بهشتی پور در ادامه توضیح داد: می خواهم بگویم که دیپلماسی عمومی را صرفا نمی شود به تصویرسازی محدود کرد. دیپلماسی عمومی ابعاد مختلف دارد. مثلا بحث مدیریت ادراک یکی دیگر از موضوعات مهم دیپلماسی عمومی است. قبل از اینکه ببینیم چه تصویری روی ذهن مخاطب ایجاد کنیم، باید درک درستی از آن در ذهن افراد ایجاد کنیم. برداشت من این است که هم آن روایتی که از برجام در ذهن می سازیم یک موضوع است و هم یک موضوع دیگر به نام انتقال درک ما از قضیه برای افراد جامعه وجود دارد. دولت فعلی حتی بحث احیای برجام را مطرح نمی کند و اسم آن را مذاکرات پایان دادن به تحریم ها تغییر می دهد. یعنی فقط باید هدف پایان دادن به تحریم ها باشد و چیز دیگری مهم نیست.

وی در پایان گفت: ما می توانیم ساعت ها انتقاد کنیم از اینکه چگونه بحث رسانه را مدیریت کردیم. بحث مدیریت رسانه به معنای دولتی کردن نیست و بحث دیپلماسی عمومی هم محدود به دولت نیست. در وزارت خارجه امریکا ما یک بخص دیپلماسی عمومی داریم که هم روی نخبگان کار می کند، هم روی دیپلمات ها کار می کندو … می خواهم بگویم که سطحش فقط در سطح مردمی نیست. بلکه در دولت های مختلف کلی بودجه برای اینکار صرف می شود تا روی افکار عمومی تاثیر بگذارند. پیوست رسانه ای واقعی یعنی برنامه ریزی کنیم که چطور در رسانه های داخل و خارج کشور موضوعی را برای سردبیران، دبیران و افراد موثر در خارج و داحل کشور جا بیندازیم و روی فکر آنها تاثیرگذاری کنیم. یعنی مدیریت ادراک را انجام دهیم. لازم نیست من به او محور ابلاغ کنم. ما در این عرصه خیلی می توانیم کار کنیم. اما اراده و خواست و جرات و جسارتش باید وجود داشته باشد.

دیدگاه