علت آزادی دو تابعیتی های ایرانی آمریکایی چه بود؟

سرنوشت پرونده دو زندانی دو تابعیتی سرانجام به پایان رسید و باقر و سیامک نمازی شهروندان ایرانی آمریکایی امکان خروج از تهران را به دست آوردند. کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت که از این دو به دلایل ملاحظات انسان دوستانه رفع ممنوع الخروجی شد اما اعلام خبری مبنی بر آزادی قریب الوقوع پولهای مسدودشده ایران در کره این گمانه را تقویت کرد که یک مبادله میان تهران و واشنگتن صورت گرفته است.

به گزارش جهان مانا، خبر آزادی پدر و پسر ایرانی آمریکایی را شامگاه شنبه سخنگوی سازمان ملل داد و گفت: « ایران به باقر نمازی اجازه داده تا برای معالجه به خارج از کشور برود. سیامک نمازی نیز از بازداشت آزاد است. ما به تعامل با مقامات ایرانی ادامه خواهیم داد.»

همزمان با انتشار این خبر، نورنیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشت که آمریکا « در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و همزمان آزادی منابع مسدودشده ارزی کشورمان در کره جنوبی است».

به نوشته این رسانه، طی هفته های اخیر، مذاکرات فشرده ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی همزمان زندانیان ایرانی آمریکایی انجام شده و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدودشده کشورمان نیز در این چارچوب، در شُرُف آزادسازی است.»

بحث آزادی زندانیان دوتابعیتی در ازای رفع توقیف از پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی، سالها است که مطرح بوده ولی به نتیجه نرسید تا اینکه در شرایطی که چشم انداز موفقیت مذاکرات برجام بیش از هر زمان دیگری ناامیدکننده به نظر میرسد، تهران و واشنگتن درباره موضوع آزادی دوتابعیتی به توافق رسیدند.

البته غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر روایت دیگری را از علت آزادی نمازی ها مطرح کرد. او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت « با توجه به درخواست‌های مطرح برای ادامه معالجه در خارج از کشور، بنابر ملاحظات انسان دوستانه روز چهارشنبه گذشته از باقر نمازی رفع ممنوع الخروجی به عمل آمد» و در همین چارچوب نیز « یک هفته مرخصی به سیامک، فرزند وی داده شده تا بتواند با والدینش دیدار کند.»

چند ماه قبل هم نازنین زاغری شهروند ایرانی بریتانیایی در فرایندی مشابه به بریتانیا بازگشت و لندن نیز پولهای ایران را که مربوط به خرید تسلیحات نظامی در اواخر دوره پهلوی بود، به تهران بازگرداند.

دیدگاه