دبیرکل خانه پرستار :

حقوق حدود ۴۰ درصد پرستاران بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است

دبیرکل خانه پرستار ایران گفت: حدود ۴۰ درصد از پرستاران، قراردادهای موقت دارند که مشمول قانون کار می‌شوند و دریافتی آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

به گزارش جهان مانا، «محمد شریفی مقدم» دبیرکل خانه پرستار ایران درباره وضعیت پرستاران و علت نارضایتی و استعفای برخی از آنها گفت: نارضایتی پرستاران عوامل مختلفی دارد؛ مهمترین علت به عدم تناسب فعالیت با حقوق دریافتی برمی گردد. پرستاران پایین‌ترین حقوق را در سطح کارکنان دولت دارند. حدود ۴۰ درصد از پرستاران، قراردادهای موقت دارند که مشمول قانون کار می‌شوند و دریافتی آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

وی گفت: نداشتن امنیت شغلی برای پرستاران نیز موجب نارضایتی آنان شده است؛ به خصوص در برابر بیماری‌هایی که جانشان را به خطر می‌اندازد. یک جنبه دیگر نداشتن امنیت شغلی پرستاران، بستن قراردادهای چندماهه و موقتی بیمارستان‌ها با آنهاست که ممکن است با اعتراض پرستار، همین قرار داد هم لغو کنند.

شریفی مقدم بی‌عدالتی و اجحاف در حق پرستاران را نیز از عوامل نارضایتی آنها برشمرد و خاطر نشان کرد: بی‌عدالتی فقط در زمینه مالی و حقوق دریافتی نیست. آنچه مهم است، این است که فعالیت پزشک، جراح، تکنیسین و پرستار در مواجهه با بیماران را طبقه‌بندی نکنیم و تبعیض همه جانبه برای آن‌ها قائل نباشیم.

دبیرکل خانه پرستار ایران در خصوص تغییر ساعت‌های کاری پرستاران اظهار داشت: قانونگذار به دلیل شرایط سخت کاری پرستار، فعالیت آن هارا از ۴۸ ساعت به ۳۶ ساعت تغییر داده و ۱۲ ساعت کار، ۱۸ ساعت محسوب می‌شود، اما وزارت بهداشت این قانون را رد کرده و به اجبار پرستاران را موظف به گذراندن یک دوره اضافه کاری ۱۰۰ یا ۸۰ ساعته کرده است.

او ادامه داد: بعضی از پرستاران در رابطه با اضافه کار اجباری به دیوان عدالت شکایت کردند و دیوان عدالت به نفع پرستاران و اینکه اضافه کار باید به دلخواه باشد، رای صادر کرد.

تصمیم برخی پرستاران برای استعفا نگران کننده است

دبیر کل خانه پرستاران ایران درباره راه حل جبران کمبود تعداد پرستار گفت: اجرای قوانینی که از قبل وضع شده بود، کمبود تعداد پرستاران را جبران می‌کند.براساس قانون تعرفه گذاری، خدمات پزشکی تعرفه دارد که مبنای پرداخت بیمه‌ها است که البته این قانون به شکل مطلوب اجرایی نمی‌شود.

شریفی مقدم در خصوص وضعیت جامعه پرستاری گفت: وضعیت جامعه پرستاری اصلا مناسب نیست. پرستاران به ستوه آمده‌اند و برخی از آنها به دنبال روزنه‌ای هستند که از این شغل استعفا بدهند و این موضوع بسیار نگران کننده است.

دبیرکل خانه پرستاری در خصوص شاخص "نسبت پرستار به جمعیت" نسبت به استاندارد جهانی اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته اروپایی به ازای هر هزار نفر جمعیت، ده پرستار دارند. روز به روز این تعداد را نیز افزایش می‌دهند و پرستار حتی از کشور ما جذب می‌کنند. در کشور ما طبق آخرین آمار، به ازای هر هزار نفر حدود ۱.۷ پرستار داریم.

وی تاکید کرد: تعداد کم پرستاران مستقیما با مرگ و میر مردم ارتباط دارد و به طور میانگین به ازای هر هزار نفر جمعیت باید چهار نفر پرستار داشته باشیم؛ یعنی حدود صد هزار نفر پرستار باید استخدام کنیم تا به حداقل تعداد پرستار برسیم.

 

منبع: ایرنا
دیدگاه