نمایندگان مجلس اصل هشتاد‌وپنج شدنی لایحه حجاب را پس می‌گیرند؟

به گفته یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تا زمانی که نمایندگان مصوبه را نبینند، به زمان آن رأی نخواهند داد و اگر نمایندگان قبول نکنند می‌توانند آن (اصل ۸۵) را پس بگیرند.

 

 

امیرحسین بانکی‌پور فرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درخصوص انتقادات و نگرانی‌ها نسبت به لایحه عفاف و حجاب و شیوه رسیدگی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش جهان مانا به نقل از ایلنا، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

  •  لایحه حجاب‌وعفاف جمع‌سپاری شده و همه نظر دادند، یعنی عام و خاص. فکر نکنم لایحه و طرحی را به اندازه این لایحه مردم بشناسند.
  •  یعنی شما نگاه می‌کنید تمام مواد آن را همه دارند می‌خوانند، نظر می‌دهند و نظرات دارد اعمال می‌شود؛ یعنی هرچه کارشناسان تا الان نظر دادند، این لایحه با نظراتی که صاحب نظران ارائه کردند، مرتب پویایی داشته است.
  • اکنون که بررسی آن در کمیسیون قضایی و حقوقی در حال انجام است هم همینطور است و موضوع محرمانه‌ای در کار نیست. در پایان هم زمانی که بررسی و تصویب به اتمام رسید، مجددا [مصوبات] بارگزاری می‌شود و تا زمانی که نمایندگان مصوبه را نبینند به زمان [اجرای] آن رأی نخواهند داد و اگر نمایندگان قبول نکنند، می‌توانند پس بگیرند.
  •  پاسخ به این سوال که «یعنی بعد از پایان بررسی هم می‌توانند اصل ۸۵ی شدن لایحه را پس بگیرند؟: اصلا می‌توانند بگویند که ما زمان اجرا را رأی نمی‌دهیم و پس بگیرند.
  • در کمیسیون‌ها هر کسی آزاد است از نمایندگان بیاید و حضور داشته باشد، نه‌تنها نمایندگان بلکه از دستگاه‌ها می‌آیند و حضور پیدا می‌کنند، یعنی از این بابت هیچ مشکلی نیست.
  • نمایندگان ۱۵۰۰ نظر ثبت کرده بودند اگر قرار بود در صحن مطرح شود حداکثر ۵۰-۶۰ پیشنهاد را اجازه می‌دادند در صحن مطرح شود که از این تعداد هم مواردی رأی نمی‌آورد اما در همین یک هفته‌ای که لایحه بررسی شد، نشستیم و تمام ۱۵۰۰ نظر را مطالعه کردیم که بیش از ۱۰۰ مورد از آن‌ها خوب بود و اعمال کردیم، اصلا در صحن مجلس نمی‌شد این کار را انجام دهیم.
دیدگاه