موسویان در مصاحبه با تلویزیون تی آر تی؛

توافق اخیر ایران و آمریکا، یک توافق موردی است که منجر به حل مسایل دو کشور نمی‌شود/ وضعیت"عدم بحران" ، بدون احیای برجام، پایدار نخواهد ماند

سید حسین موسویان دیپلمات سابق درمورد توافق اخیر بین ایران و آمریکا گفت: توافق اخیر درراستای سیاست فعلی دولت بایدن و مبتنی بر "نه برجام، نه بحران" است.

 

به گزارش جهان مانا، این دیپلمات سابق در گفتگو با تلویزیون تی آر تی افزود: دولت آقای بایدن گفته که فعلا قصد احیای برجام را ندارد اما مایل به تشدید بحران و تشنج در روابط با ایران هم نیست. لذا توافق فعلی جهت کاهش بحران در روابط است که گامی مثبت محسوب میشود. از نظر من هراقدامی درجهت کاهش تشنج روابط آمریکا و ایران، مثبت است؛ منتها اگر بنا باشد که بایدن بخواهد سیاست "نه برجام، نه بحران" را تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا، یعنی حدود دوسال دیگر، ادامه دهد؛ ممکن است وضعیت "عدم بحران" در روابط ، بدون "احیای برجام" پایدار نماند.

موسویان همچنین در مورد احتمال تغییر نظام سیاسی در ایران تصریح کرد: توهم تغییر رژیم در ایران از زمان انقلاب 1357 وجود داشته و مرتب ادعا می‌شده که حکومت ایران در حال سقوط است. اگر شما تاریخ 42 سال گذشته بعد از انقلاب اسلامی را مرور کنید، خواهید دید که حوادث متعددی از جنگ گرفته تا ناآرامیها یا تظاهرات درسالهای مختلف، رخ داده اما فرضیه‌ها درباره سقوط حکومت یا تغییر رژیم، غلط از آب در آمده است.

این عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه گفت: معتقدم که نیروهای امنیتی ایران بر اوضاع داخلی کشور مسلط هستند و تغییر رژیم هم اتفاق نمیافتد؛ منتها واقعیت دیگر هم این است که کشور ایران با مشکلات جدی اقتصادی و حتی اجتماعی و سیاسی مواجه است که حل آنها نیازمند تصمیمات بزرگ در داخل کشور و در جهت اصلاح سیاستهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی است که این مورد، بسیار فراتر از توافق اخیر با آمریکا است.

سید حسین موسویان در پاسخ به این سوال که آیا توافق اخیر میان ایران و آمریکا ، میتواند منجر به حل مشکلات بین دو کشور بشود؛ گفت: در مورد توافق اخیر باید بگویم این یک توافق موردی است. تاریخ روابط ایران و آمریکا بعد از انقلاب نشان میدهد که هیچکدام از توافقات موردی بین دو کشور منجر به حل مشکلات در روابط طرفین نشده است؛ از کمک به آزادی گروگانهای غربی در لبنان گرفته تا همکاری دو کشور در جنگ علیه فعالیتهای تروریستی درافغانستان و تا برجام.

به گفته این استاد دانشگاه پرینستون، « وضعیت مثبت در روابط ایران و آمریکا، بعد از توافقات موردی هیچگاه پایدار نمانده است بنابراین، اگر بنا به حل مشکلات و توافق پایدار باشد، دو کشور نیازمند گفتگوهای جامع خواهند بود. در غیر اینصورت، عدم تشدید تشنج بعد از توافق موردی اخیر نیز، ممکن است پایدار نباشد.

موسویان در خصوص تحریمها هم با تاکید بر اینکه « قربانی اصلی تحریمها مردم ایران هستند و نظام جمهوری اسلامی تحت تحریم و فشار سقوط نمیکند» ؛ افزود: درباره این شش میلیارد اخیر نیز تصور من این است که در بانک قطر، نگهداری و برای نیازهای انسانی کشور ایران همچون تهیه دارو و غذا هزینه خواهد شد و دولت آمریکا نیز موارد مصرف آن را نظارت و کنترل خواهد کرد.

به گزارش جهان مانا، در گفتگوی تلویزیونی تی آر تی ترکیه،  علاوه بر موسویان، لارنس ویکرسون رییس دفتر کالین پاول وزیر خارجه سابق آمریکا و علی واعظ از گروه بین المللی بحران نیز حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار