پیروز مجهتدزاده:

در خاورمیانه چون حساب کتاب ندارد، 2 ضربدر 2 ، چهار نمی‌شود

یک استاد دانشگاه گفت: معادلات خاورمیانه دارای حساب و کتاب نیست و نمی تواند آینده این منطقه را پیش بینی کرد. در این منطقه نتیجه دو ضربدر دو چهار نمی شود؛ بلکه عدد نامشخصی می شود.

پیروز مجتهدزاده در گفتگو با آرمان ملی در پاسخ به این سوال که آیا دموکراسی می تواند موازنه‌های استراتژیک در خاورمیانه را شکل بدهد؟؛ گفت: این اتفاق باید در درون کشورهای منطقه خاورمیانه رخ بدهد. در شکل گیری این دموکراسی نیز قدرت های جهانی نباید دخالت داشته باشند.اگر ایران به دنبال منافع خود در این منطقه است باید به سطحی از قدرت تأثیرگذار برسد که بازیگران خارجی نتوانند در معادلات این منطقه نقش آفرینی کنند.

این استاد علوم سیاسی افزود: عربستان در رقابت با ایران همواره تلاش می کند از آمریکا کمک بگیرد.این در حالی است که این وضعیت موازنه های منطقه ای را به هم می زند. نکته مهم اینکه ایران باید در مسیر ایجاد موازنه استراتژیک در منطقه خاورمیانه حرکت کند.معادلات منطقه ای نیز برای ایران سخت تر از گذشته شده است. در شرایط کنونی برخی از کشورهای عربی با اسرائیل وارد رابطه شده اند که این شرایط را برای ایران سخت تر می کند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: هنگامی که قراردادهای بین المللی دچار خدشه می شود ترمیم آن آسان نخواهد بود.این وضعیت درباره برجام نیز وجود دارد. بنده معتقدم بازگشت مجدد آمریکا به برجام به همان آسانی انعقاد برجام نیست و بلکه باید از مسیرهای دشوارتری حرکت کرد.این وضع درباره ایران نیز وجود دارد.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار