اسلامی: آژانس بدون فشار‌های سیاسی نقش خود را ایفا کند

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ۳۰امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت: همکاری با آژانس اتمی در چارچوب پادمان و ان پی تی در سرلوحه سیاست‌های جمهوری اسلامی قرار دارد. ما ۳ درصد ظرفیت نصب شده در جهان را داریم و ۲۲ درصد ظرفیت‌های بازرسی آژانس برای ماست! این در تاریخ بی سابقه است. امیدواریم آژانس بدون فشار‌های سیاسی نقش خود را ایفا کند و تسهیلات را همان طوری که در اساسنامه آمده فراهم کند.

به گزارش جهان مانا، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ۳۰امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت: خداوند متعال را شاکر هستم و سپاسگزارم که به ما توفیق داد که اولین کنفرانس بین المللی هسته‌ای را همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران در اصفهان برگزار کنیم.

امیدوار هستم این نشست و پنل‌های تخصصی که مقالات ارایه می‌شود، گفتمان‌های چند جانبه و دو جانبه و تعاملات پیش رو کمک کند که ما در جهت توسعه همکاری‌ها و تبادلات گام‌های مهمی برداشته و سنگ بنایی موثر گذاشته شود.

از انجمن هسته‌ای ایران و حامیان و پشتیبانان سپاسگزاری می‌کنم. همچنین استاندار محترم و مسئولان استانی که زحمت میزبانی برعهده آن‌ها بود و زحمات شان به شکل ویژه قدردانی می‌کنم.

جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشور‌ها با اراده مصمم فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد. امروز به ویژه دنیا با تغییرات اقلیم مواجه است و اراده جمعی کشور‌ها برای صفر کردن کربن یا کربن صفر تا ۲۰۵۰ به یک میثاق تبدیل شده است.

همان طور که اشاره شد در اجلاس کاپ سه برابر کردن نیروگاه‌های هسته‌ای را هدف قرار داده اند و ما پیش از پیش و شتابانتر در راستای نشر و گسترش فناوری هسته‌ای برای رسیدن به انرژی پاک وپایدار به یاری خداوند تلاش خواهیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران اراده رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را تا ۱۴۲۰ در برنامه خودش قرار داده و این طرح‌ها را در سواحل شمالی و جنوبی کشور به اجرا خواهد گذاشت.

اجرای این برنامه همان طور که در قانون پیش بینی شده سرمایه گذاری خارجی و داخلی و فاینانس خارجی را به عنوان عاملیت پیش برنده سرمایه گذاری تعریف شده و از همین جا دعوت می‌کنم و استقبال می‌کنیم از کشور‌ها و موسساتی که آمادگی سرمایه گذاری در این حوزه را داشته باشند.

اولین نیروگاه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که دهمین سال کار خودش را سال گذشته پشت سرگذاشت بیش از ۶۳ میلیارد کیلوات ساعت برق به شبکه تزریق کرده و این انرژی تولید شده معادل ۶۰ تن آلاینده حذف شده و این تولید انرژی موجب عدم استفاده از ۱۰۳ میلیون شبکه نفت شده است.

این انرژی پاک و پایدار خودش را به این وضوحی به این اعداد نشان داده و به ما راه را نشان داده و تلاش ما را روزافزون کرده است.

نکته بسیار حایز اهمیت این است که در گسترش فعالیت‌های هسته‌ای توسعه منابع انسانی انجام می‌گیرد و ما در این راستا به یاری حق تعالی و حداکثر در دو ماه آینده اولین مرکز آموزش بین المللی علوم و فنون هسته‌ای را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد و این مرکز را به یک قطب تاثیرگذار برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان انرژی اتمی در سال‌های آینده تبدیل خواهیم کرد.

نکته مهم در این راستا در توسعه منابع انسانی این است که سازمان انرژی اتمی دبیرستان‌هایی را گسترش داده که در پرورش استعداد‌ها شاخص هستند و این دبیرستان‌ها در مقاطع پایین‌تر هم مورد برنامه ریزی قرار گرفته و به مقطع دبستان هم تعمیق پیدا کرده و دبیرستان متوسطه را پشتیبانی خواهد کرد و این فرآیند پرورش نیروی انسانی را از این مقاطع گسترش خواهیم داد.

همکاری با آژانس در چارچوب ان پی تی در سرفصل راهبرد‌های سازمان انرژی اتمی قرار دارد و طبق گزارش‌های آژانس ظرفیت بازرسی‌های انجام گرفته در سال ۲۰۲۳ ما ۲۲ درصد کل بازرسی‌های جهان را داشتیم.

ظرفیت هسته‌ای ما ۳ درصد درصد جهان و بازرسی ۲۲ درصد است که این حجم بازرسی در طول تاریخ از هیچ کشوری انجام نگرفته است.

امیدواریم با توجه به تهاجم رسانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد آژانس بتواند نقش خودش را به عنوان یک نهاد بین المللی به عنوان یک نهاد مستقل و به دور از نفوذ و فشار‌های سیاسی ایفا کند و تسهیلات را براساس اساسنامه آژانس فراهم کند تا همه کشور‌ها بتوانند از علوم و فنون هسته‌ای به شکل عادلانه بهره‌مند شوند.

امیدوار هستیم که در این دوره که اولین کنفرانس بین المللی ما برگزار شد بتوانیم به یاری حق تعالی این کنفرانس را دو سالانه ادامه دهیم و از پرتو این همکاری‌ها و این مشارکت‌ها بدون نفوذ نظام سلطه علوم و فنون هسته‌ای به سهولت بتواند در اختیار کشور‌های نیازمند قرار بگیرد.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار