علت سبقت پزشکیان از جلیلی در شب انتخابات به روایت گوگل

سرویس گوگل‌ترندز با نمایش سیر تغییرات توجه عموم مردم، اتفاقاتی را که در دوره ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی و برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق افتاد، بازگو می‌کند.

 

به گزارش جهان مانا، به دلیل ممنوعیت قانونی تبلیغات انتخاباتی از صبح پنج‌شنبه ۱۴ تیر، امکان آن نبود که تحلیل آمار و اتفاقاتی را که در فضای مجازی اتفاق می‌افتاد، به شما ارائه داد. حال با مشخص شدن نتیجه انتخابات می‌توان سیر توجه مردم را به اتفاقات پنج‌شنبه ۱۴ تیر تا ظهر شنبه ۱۶ تیر با جزئیات بیشتری بررسی کرد.

در نمودار زیر، روند توجه عمومی را به مسعود پزشکیان (آبی) و سعید جلیلی (قرمز) بر اساس گوگل‌ترندز می‌بینید. نمودار بالا، روند ۷ روز اخیر و نمودار پایین، وضعیت ۲۴ ساعت اخیر را نمایش می‌دهد.

نمودار گوگلی جلیلی و پزشکیان

نمودار ۱ - سیر توجه نسبی کاربران به پزشکیان و جلیلی در مرحله دوم انتخابات. 

 

با پایان یافتن مناظره دوم در بامداد چهارشنبه ۱۳ تیر، موج توجه به دو نامزد انتخاباتی به اوج خود رسیده بود و دوقطبی سیاسی به شکل بهتری در مقایسه با چندقطبی مرحله اول شکل گرفته بود؛ همین امر سبب شد که سهم مشارکت در انتخابات نیز افزایش یابد، به‌طوری‌که بر اساس نظرسنجی‌ها و گوش‌سپاری شبکه‌های اجتماعی، نرخ مشارکت تا روز چهارشنبه ۱۳ تیر به حدود ۴۵٪ رسید.

موج توجه به مسعود پزشکیان و سعید جلیلی تا عصر پنج‌شنبه ۱۴ تیر با برتری نسبی پزشکیان ادامه پیدا کرد، اما از شامگاه پنج‌شنبه، سهم توجه به جلیلی بالا رفت و شانه به شانه پزشکیان تا نیمه‌شب اوج گرفت. بررسی ترندهای گوگل نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی، شایعه حمایت محمود احمدی‌نژاد از سعید جلیلی بالا گرفته بود و همین موضوع، توجه بخشی از مردم را به جلیلی جلب کرد، البته طولی نکشید که این شایعه هم تکذیب شد. دیگر خبرهای تحریک‌کننده‌ای نیز که در فضای مجازی یا از طریق پیامک‌ها منتشر می‌شد، هیچ‌کدام نتوانست سهم قابل‌توجهی را برای رأی دادن به سعید جلیلی جلب کند.

با آغاز رأی‌گیری در ساعت ۸ صبح جمعه ۱۵ خرداد، موج توجه به جلیلی ناگهان افت کرد و با گذشت زمان، فاصله‌اش از موج پزشکیان بیشتر و بیشتر شد. به لطف حضور پرشورتر مردم (در مقایسه با مرحله اول) و انتشار آمار تعرفه‌های توزیع‌شده و دعوت از مردم برای رأی دادن در آخرین ساعات برگزاری انتخابات، از حوالی ساعت ۲۲:۰۰ روز جمعه توجه به پزشکیان شروع به اوج گرفتن گرفت و با انتشار نخستین آمار از شمارش آرا در ساعت ۲:۳۰ بامداد شنبه ۱۶ تیر، سهم توجهی بالاتر از مناظره دوم را کسب کرد.

این روند صعودی با اعلام مرحله‌ای نتایج انتخابات ادامه یافت و درنهایت ساعت ۷ صبح با انتشار آمار قطعی شمارش آرا و پیروزی مسعود پزشکیان به اوج ۳۰ روزه خود رسید؛ این درحالی است که سهم توجه به سعید جلیلی در تمام مراحل اعلام آرا، روند تقریبا ثابت و بسیار پایین‌تر از ترند پزشکیان را دنبال کرد.

ذکر این نکته را نباید فراموش کرد که فعالیت‌های تشویقی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه توانست ۵ درصد دیگر از مردم را به مشارکت در مرحله دوم انتخابات ترغیب کند و بدین‌ترتیب، ۴۹٫۸ درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رأی آمدند.

 

دیدگاه
  • ذلیل مرده

    در نوع خود انتخابات پر شوری شد اما در این دوره شکل جدیدی از مدیریت استراتژی انتخابات هم شکل گرفت که نشان از هوشمندی اتاق فکر آقای پزشکیان داشت که بخصوص در مناظره دوم کاملا مشهود بود بطوریکه علیرغم ادعای آقای جلیلی که با چندین زونکن از برنامه آمده بود با سادگی تمام در سیاهچاله موضوع تحریم افتاد ونتوانست از آن بیرون بیاید.همینطور هواداران آقای جلیلی فکر می کردند آقای خاتمی باز انتخابات را تحریم خواهد نمود که آقای خاتمی در لحظات آخر حمایت خود را اعلام وطرف مقابل را عاجز از تبلیغات تخریبی نمودند.

آخرین اخبار
بازار