مقایسه‌ کذایی اخراج سیاسی اساتید دانشگاه در ایران و آمریکا

روزنامه‌ کیهان در تداوم فرافکنی‌ها و دروغ‌پردازی‌های معمولش، در شماره‌ اخیر خود از اخراج اساتید دانشگاه‌ها حمایت‌ و اعلام کرده این اتفاق در آمریکا هم افتاده‌است. این روزنامه در ادامه‌ مطلب خود و پس از کلی آسمان‌و‌ریسمان بافتن، در ذیل میان‌تیتری با عنوان «نمونه‌هایی از برخورد با اساتید دانشگاه در آمریکا» پنج فرد را معرفی کرده‌است.

نویسنده : رامیز قلی‌نژاد *

فارغ از این‌که اولا اغلب این دانشگاه‌ها خصوصی هستند نه مانند اساتید اخراجی از دانشگاه‌های دولتی در ایران و دوم این که اصل کار چه در آمریکا و چه در ایران غلط و نادرست است و تغییر جغرافیا، در ماهیت کار نادرست، تغییری ایجاد نمی‌کند، این یادداشت ادعای کیهان را فکت‌چک می‌کند:

۱- این مطلب به نقل از فواد ایزدی، در حالی پنج استاد آمریکایی را بررسی‌کرده‌است که در آن، یک نفر آلمانی، یک‌نفر کانادایی و نفری دیگر استرالیایی معرفی شده‌است! (آدام برومبرگ از آلمان، آنتونی هال از کانادا و تیم اندرسون از استرالیا)

۲- استادی به نام آنتونی هال، «به دلیل اظهارات غیرعلمی و بدون مستندات علیه هولوکاست»، پس از مدت‌ها و فرارسیدن زمان بازنشسته‌گی، از دانشگاه لث‌بریج کانادا (ربطی به آمریکا ندارد)  بازنشسته شده‌است. (منبع: cbc.ca)

۳- خانم «الیز استیفیک» نفر دومی‌ است که به ادعای کیهان از دانشگاه هاروارد اخراج شده‌است. این ادعا از اساس کذب است. این شخص پس از ادعای بدون مستندات درباره‌ تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا، از سمت خود در «کمیته‌ مشورتی مؤسسه‌ سیاست دانشگاه هاروارد» برکنار شده‌است. او نماینده‌ جمهوری‌خواه در دوره‌ قبلی مجلس آمریکا بوده و اساسا استاد دانشگاه نیست! (Politico.com)

۴-«آدام برومبرگ»، نفر سومی‌ است که کیهان زیر میان‌تیتر اخراج استادان در آمریکا معرفی کرده‌ و در همان مطلب نوشته‌است: «استاد دانشگاه هنر هامبورگ!! (آلمان) بود، دو سال پیش تنها به علت انتقادی که از رژیم صهیونیستی کرده‌بود، از دانشگاه اخراج شد»! این شخص آلمانی‌، عکاس و استاد مطالعات گرافیکی و تایپوگرافی است و همین الان در دانشگاه هنرهای زیبای هامبورگ مشغول است. (منبع: kabk.nl و hfbk-Hamburg.de)

۵- نفر چهارم «تیم اندرسون» استرالیایی‌ است که سرگذشت جالبی دارد و در چند پرونده‌ مرتبط با «توطئه‌ آناندا مارگا برای قتل رابرت کامرون، رهبر جبهه‌ ملی» و «دستور بمب‌گذاری در هتل هیلتون سیدنی» محکوم به زندان و سپس آزاد شده‌است. جالب این‌که «در دادگاه تجدیدنظر مشخص نشد که اقدامات اندرسون، اِعمال مشروع آزادی فکری [آکادمیک] او بوده یا خیر!» جالب‌تر این‌که «در اکتبر ۲۰۲۲، دادگاه فدرال حکم ‌داد که اندرسون به‌طور غیرقانونی از دانشگاه سیدنی اخراج شده‌است.» (منبع: the conversation.com و Wikipedia)

۶- و سرانجام «توماس برِنان» استاد فیزیک دانشگاه ایالتی فریس، آخرین نمونه‌ ارائه‌شده در این مطلب است که از قضا اخراج او صحت دارد. دلایل این اخراج در نوع خود جالب است! (منبع: freep.com)

*کارشناس رسانه و ارتباطات

 

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار